Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Tämä mies ajaa kilpaa entisten F1-tähtien kanssa, huippuvauhdit 260 kilometriä tunnissa: ”Lentokoneessa pelottaa enemmän” – Uskaltaisitko olla kyydissä?

Sastamalalainen 25-vuotias Juuso-Matti Pajuranta ajaa Tyrväänkylästä töihin Pirkkalaan. Uusi kartingrata on avautumassa Tampereen lähelle, ja Pajuranta on hankkeessa vetovastuussa. Nyt hän ei aja kilpaa, toisin kuin viime viikonloppuna. Silloin Pajuranta käskytti autoaan 260 kilometritunnin huippunopeudella Monzan F1-radalla. Kuusi vuotta Italiassa kilpaillut Pajuranta ajoi päättyneellä kaudella ensimmäistä vuottaan GT4-luokkaa. Auto oli Maserati, joka kilpailukyvyltään jäi luokan huippumerkeille, mutta meni lujaa sekin. Sastamalalaisen rinnalla – samoilla radoilla ja samoissa lähdöissä – kilpailivat GT3-luokan kuskit, kuten entiset F1-kuljettajat Jacques Villeneuve ja Giancarlo Fisichella. Heidän ympärillään pyöri valtaisa fanijoukko ja autot olivat vieläkin nopeampia; Ferrareita, Lamborghineja ja Porscheja. – Isoilla radoilla ajetaan isoja tapahtumia, Pajuranta tiivistää kokemuksensa. Millaista on ajaa yhtäaikaisesti kisaa F1-maailmantähtien kanssa? – Heidän autonsa ovat nopeampia ja he tulevat huomattavasti kovempaa mutkaosuudet. Itse pitää olla koko ajan hereillä siitä, mitä takana tapahtuu, ettei kolaroi, Pajuranta kertaa. Pikkurahoistakaan ei ole kyse, sillä GT3-luokan Ferrarit maksavat 500 000 euroa ja GT4-luokan autotkin 100 000 - 200 000 euroa. – GT3-luokan kuskit ovat ammattilaisia ja ajavat kisoja elääkseen. Lisäksi fanikulttuuri on valtava. Kuljettajat eivät saa syödäkään rauhassa. Vaikka Pajurannan kanssa samalla viivalla on F1-sarjan entisiä tähtiä, ei hän ajattele sitä, kun kisa on käynnissä. – On oikeastaan kiva ajaa sellaisia kavereita vastaan. Entäpä, kun vauhti hipoo 260 kilometriä tunnissa, pelottaako? – Kun kaikki on omissa näpeissä, ei pelota, eikä saa pelottaa. Enemmän pelottaa lentokoneessa. Jos olisin jonkun kyydissä tuossa vauhdissa, ei olisi niin luotettava olo. Nopeampi auto alle ensi kaudella? Pajuranta ajoi päättyneellä kaudella kolme endurance-kisaa, joissa ajetaan 3 kuljettajan tiiminä. Kauden päätöskisa oli 2 kuljettajalla ajettava sprintti. Siinä Pajurannan kaverina oli portugalilainen kuljettaja Jorge Rodrigues. Parhaassa kisassaan sastamalalainen oli kauden aikana kolmas. Se oli maksimisijoitus Maseratilla. Ensi kaudeksi luvassa on näillä tiedoin parempi kalusto. Pajuranta jatkanee edelleen GT4-luokassa, mutta alle tullee uusi auto. Neuvotteluja tästä on jo käyty. – Mitään ei ole vielä sovittu, mutta tämä luokka on vahva vaihtoehto, jos budjetti saadaan kasaan, Pajuranta sanoo. Jos suunnitelma toteutuu, sastamalalainen pääsee mittaamaan nopeuttaan kilpailukykyisellä autolla, jolla on voitettu esimerkiksi EM-tasolla. – Kalustosta ei pitäisi jäädä siinä vaiheessa kiinni. Pajuranta ajaa intohimosta Juuso-Matti Pajuranta on kotoisin Tyrväänkylästä. Hän aloitti kilpa-ajouransa Vammalan Monakon kartingradalta vuonna 2001. Vuodesta 2014 Pajuranta on ajanut Italiassa Abart-sarjaa, josta siirtyi viime kaudeksi GT4-luokkaan. – Vihdoin päästiin eteenpäin, sastamalalainen sanoo. Toistaiseksi miehen uratavoitteita on hidastanut raha. – Budjetti on ollut rajoittava tekijä. Vielä minulla ei ole se tilanne, että sanottaisiin, että tässä on säkillinen rahaa, tule meille ajamaan, sastamalalainen naurahtaa. Tällaista tilannetta kohti Pajuranta haluaa kuitenkin edetä. – Että saisin ammatin, ajopaikan ja ajaa työkseni, hän tiivistää tavoitteensa. Vaikka kisaaminen F1-kuskien kanssa saattaa glamourilta kuulostaakin, eivät GT4-luokan kisat välttämättä vie kuljettajaa rahoille. Pajurannan mukaan ainoastaan muutama kuljettaja kyseisessä luokassa saa ajamisesta jotain. Yleisempää on, että jos kuljettaja on tarpeeksi hyvä, nopea ja varma, hän voi saada kaluston käyttöönsä ja ajopaikan kisaan. Näin hyvin Pajurannalle kävi tänä vuonna. Hän pystyi ajamaan kolme kauden viimeistä kilpailua niin, että häntä pyydettiin ajamaan, eikä kisapaikkaa tarvinnut ”ostaa”. Pajuranta myöntääkin, että ajaa tällä hetkellä ajamisen halusta ja intohimosta. Hän tekee muita töitä Suomessa ja matkustaa kisaviikonlopuiksi Italiaan tarvittaessa omalla kustannuksellaan. Myös yhteistyökumppanit auttavat eteenpäin. – Ilman yhteistyökumppaneita tätä ei pystyisi tekemään. Itse laitan myös rahaa tähän, koska haluan tätä. Nyt Pajurannalla on edessään kisatauko, sillä uusi kausi starttaa vasta huhtikuussa. Siihen asti hän jatkaa töitään Suomessa kartingratojen parissa ja toimii lisäksi tulevaisuuden toivojen ajovalmentajana autourheilun juniorimaajoukkueessa. Jarrut: Brembo racing Tankin koko: 108 litraa Moottori: 4.7L, V8 Teho: 433 hp (489 N·m) Huippunopeus: 300.1 km/h Kiihtyy nollasta 161 kilometriin tunnissa 8.600 sekunnissa Paino: 1400 kg 6 vaihdetta Takaveto