Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Suomessa postinkulku takkuaa, mutta Kiinassa homma toimii

Suomessa postinkulku takkuaa. Minulle se tarkoittaa lähinnä sitä, että saan Suomen nauttia Hesarin jakeluhäiriöiden myötä ilmaisen nettinäköislehden lukemisesta kolmestikin kuussa. Suomesta Kiinaan lähetetty kirje tai paketti tulee perille, jos hyvä tuuri käy. Oli vika kummassa päässä tahansa, tai matkalla, tulee kortti välillä perille viikossa tai kuukauden päästä ja välillä ei ollenkaan. Kortin tai kirjeen lähettäminen Kiinasta Suomeen on ollut minulle usein monen päivän ellei viikonkin yritteliäisyyden tulos. Toimipisteet tuntuvat häviävän kuin savuna ilmaan ilmestyen jonnekin aivan muualle. Vaatii kärsivällisyyttä sekä paljon askelia ja tien kyselyä, ennen kuin postitus onnistuu. Kiinan sisäinen posti kuitenkin pelaa ihmeelliseen tahtiin. Tosin esimerkiksi Kiinan pakettijakelun nimi onkin postin sijasta nopea edelleen luovuttaja. Kun jotain lähettää aamulla, se on usein perillä illalla, tai viimeistään muutamaa päivää myöhemmin. Palattuani Kiinaan viime kotimaan lomaltani valvoin aikaeron vuoksi, ja minuun iski Suomi-ikävä. Tilasin kiinalaisesta nettikauppa Taobaosta pohjoismaista kauramaitoa, joka saapui ovelleni vajaassa vuorokaudessa. Nettitilaaminen on vahvassa nousussa Suomessa. Kiinassa nettiostosten teko on ollut jo pitkään todella suosittua, ja siihen liittyvä teknologia on ollut kehityksessä muita maita edellä. Tilatut paketit kulkevat pitkät matkat rekoissa, joiden kulkua voi jokainen seurata näppärästi ja tarkasti reaaliajassa älypuhelimen karttasovelluksesta. Lyhyemmät matkat posti kulkee pyörän tarakalla tai peräkärryssä. Kaupunkikuvasta ei ole harvinaista bongata liikenteessä puikkelehtivia kuriireja, joiden pyörien päällä on usein metrien korkeuteen kohoavat pinot paketteja. Ällistyttävän taitavasti väsätyt ja narulla kiinnitetyt, vaikkakin hataran näköiset pakettipinot kaatuvat harvoin. En ole kuin kerran päässyt todistamaan kaltevaa pakettitornia, joka sekin saatiin lopulta tasapainoteltua pystyyn. Kiinan väkiluvusta pääteltävissä olevan kirjeiden ja pakettien hurjasta määrästä huolimatta homma toimii. Toki työntekijöitäkin riittää, mikä auttaa asiaan. Suomen talviseen hankeen on kuitenkin hankala kuvitella samankaltaista ratkaisua. Pulkkapostikaan ei ehkä edistäisi postin kulkua, vaikka hauskan näköistä olisikin.