Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live Vammalan Yrittäjät

Polvi ja kyynärpää viistävät maata, kun Rasmus, 15, ajaa moottoripyörällä melkein kahtasataa – Mouhijärveläinen tavoittelee Suomen ja Baltian mestaruuksia

Parhaimmillaan vauhti nousee 195 kilometriin tunnissa. Tavallisesti nopeusmittari näyttää jotakin 170–190 välillä. Polvi ja kyynärpää viistävät kaarteissa maata. Mouhijärveläiselle ratamoottoripyöräilyä harrastavalle Rasmus Nurmelle , 15, tämä on arkipäivää. Vauhti ei nuorta miestä hirvitä, kunhan varusteet ovat kunnossa. – Varusteet katsastetaan aina etukäteen ennen kilpailua. Niistä, eikä turvallisuudesta tingitä, sanoo Rasmuksen äiti Taina Nurmi . Rasmuksen harrastus on Nurmen perheen yhteinen juttu. Isä Janne Nurmi kiertää pojan mukana kaikissa kisoissa Suomessa ja ulkomailla. Välillä koko perhe on matkassa mukana. Kun Rasmus oli pieni, hän katseli Youtubesta minimotokilpailua ja ilmoitti: ”Iskä, mä haluan tollasen.” Kuuden vanhana poika sai ensimmäisen crossipyöränsä. 8-vuotiaana hän ajoi jo minimotolla kilpaa. Minimotot ja miniGP:t ovat vuosien saatossa vaihtuneet järeämpään kalustoon. Nyt Rasmus ajaa SSP300-luokkaa 300-kuutioisella Yamaha R3 -pyörällä. Tämän kesän kilpailukausi alkoi Rasmuksella vauhdikkaasti. SM-sarjan ensimmäisessä osakilpailussa mouhijärveläinen pääsi paalupaikalle, voitti kisan molemmat lähdöt ja kirjasi nimiinsä uuden rataennätyksen. Voitto tuli myös Baltian mestaruussarjan kisassa Viron Pärnussa. Jännittävät paikat ovat edessä elokuun ensimmäisenä viikonloppuna Alastarolla, missä ajetaan SM-sarjan toinen osakilpailu. Lähtöviivalla on kymmenen nuorta kuskia. – Alastaro on kotirata ja siellä tunnelma on aina huippu, Taina Nurmi toteaa. Kisassa ajetaan kymmenen ratakierrosta. Aikaa siihen menee vartin verran. Rasmus sanoo, että laji on fyysisesti raskas, vaikka itse kisa on nopeasti ohi. Nahkainen ajopuku on puettava päälle, vaikka yli kolmenkympin helle porottaisi asvalttiin. – Kisan jälkeen on ihan poikki, Rasmus myöntää. Tähtäin Euroopan isoilla radoilla Ratamoottoripyöräily ei ole harrastuksista halvimmasta päästä. 300-kuutioinen pyörä maksaa kymppitonnin ja varusteetkin ovat arvokkaita. Kisamaksut liikkuvat muutamissa sadoissa euroissa. Renkaat menevät vaihtoon käytännössä joka kisan jälkeen. – Sponsoreita pitää olla, muuten ei pystyisi, Taina Nurmi sanoo. Ovatko seuraavaksi tähtäimessä kansainväliset mittelöt? – Ei vielä. Ensi kaudella ajan Suomen sarjaa. Jos ulkomaille haluaa, pitää saada paljon enemmän sponsoreita. Tulevaisuuden haaveena on päästä Euroopan isoille radoille. Rasmus Nurmi kilpailee Kallio Racing -tiimissä. Viime kaudella Rasmus oli SM-kolmonen, Baltian mestaruussarjan kakkonen sekä Pohjoismaiden mestaruussarjan kakkonen.