Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö

Sylvään koulun oppilaat Lauri ja Cheri keksivät loistoidean – Nyt heidät palkitaan Helsingissä

Koulunkäynti voi olla muutakin kuin oppitunneilla istumista. Sylvään koulun yhdeksäsluokkalaiset Lauri Kankaanpää ja Cheri Sivenius halusivat viime syksynä, että tavallisten koulupäivien lomassa voitaisiin tehdä jotakin tavallisesta poikkeavaa. Tukioppilaina he keksivät, että kaikki seitsemäsluokkalaiset voisivat tulla pelaamaan pakopeliä. – Halusimme aluksi järjestää seitsemäsluokkalaisille jotain pientä hauskaa ohjelmaa arjen keskelle. Lopulta tämä paisui melkein koko koulun jutuksi, sillä kaikki kasit ja muutama ysiluokkakin kävivät pelaamassa pakopeliämme, Lauri ja Cheri kertovat. Nuoret rakensivat Sylvään koulun auditoriosta eli valtuustosalista pakopelihuoneen. – Keksimme kaiken puhtaasti itse emmekä hakeneet lainkaan suunnitteluun apua opettajilta. Menimme esittelemään ideaa suoraan rehtorille ja hänkin innostui asiasta heti. Lauri oli entuudestaan käynyt muutaman kerran pelaamassa pakopelejä, Cheri ei kertaakaan. He toteuttivat pakopeliprojektin käytännössä kokonaan kahdestaan tehtävien suunnittelua, videoiden kuvaamista ja käsittelyä sekä aikatauluttamista myöden. – Videoiden tekoon tarvittiin apunäyttelijöitä ja samoin varsinaisessa pakopelissä oli järjestystä pitämässä muita tukioppilaita. Muuten ei olisi pärjätty, kaksikko kiittelee. Pelaamaan tulleille oppilaille näytettiin muun muassa videota, jossa heidän luokanvalvojansa näyttelemä henkilö oli kidnapattu. Syyllisiltä piti yrittää saada takaisin 100 000 euron lunnasrahat – ja tämä onnistui ratkomalla pakopelin tehtäviä. Pelaamaan tulleet luokat pisteytettiin ja parhaat palkittiin. Pelkästään positiivista palautetta Kaksikko laati pakopeliin monenlaisia tehtäviä, joiden ratkaisuun tarvittiin juuri koulussa opittavia taitoja. – Äidinkieltä, medialukutaitoa, laskutaitoa, päättelyä, tietokoneen käyttöä, mutta ennen kaikkea ryhmätyöskentelyä, Lauri ja Cheri luettelevat. Lauri ja Cheri saivat opettajilta ja muilta oppilailta käytännössä pelkästään positiivista palautetta – ja paljon. – Melkein ainoa valitus oli, että aika oli liian lyhyt eli tämä olisi saanut kestää pidempään. Joitakin tehtävistä pidettiin aika vaikeina, mutta niin oli tarkoituskin, Lauri sanoo. Lauri ja Cheri arvioivat, että pakohuoneprojektiin meni aikaa kokonaisuudessaan useampi sata tuntia. – Ei tähän ihan kaikkea vapaa-aikaa mennyt, mutta kaikki yöt menivät. Näin ainakin tuntui välillä. Videoiden teko oli hyvin työlästä ja siitä kinasteltiinkin Cherin kanssa. Oli meillä aika lailla turhaa vääntämistäkin, Lauri kertaa. Kokemus oli molemmille hyvin opettavainen. Ennen kaikkea tarvittiin luovuutta, kekseliäisyyttä ja oma-aloitteisuutta. – Opimme kaikkea uutta eikä merkitykseltään vähäisintä ollut aikataulutus ja organisointi. Teimme itse aikataulut kaikille pelaamaan tulleille luokille ja siinä piti katsoa tarkasti, että kaikki ehtivät ruokailuihin ja sen sellaista, Cheri kertoo. Pakohuonepeliä pelattiin Sylväällä vuodenvaihteen molemmin puolin. Projekti palkitaan torstaina Helsingissä valtakunnallisessa Opinkirjon Yritys Hyvä -kilpailussa. Kaiken kaikkiaan kilpailuun lähetettiin koko Suomesta noin 500 työtä, joista parhaat 20 palkitaan. Pakohuonepelit ovat ryhmässä suljetussa tilassa pelattavia seikkailupelejä, joissa päästäkseen eteenpäin pitää ratkoa ongelmanratkaisukykyä vaativia tehtäviä. Aikaa on rajatusti. Pakopelitoimintaa järjestäviä yrityksiä on ollut Suomessa vasta muutaman vuoden ajan. Sastamalassa pakopelejä järjestää Iisassa toimiva yritys Pakenema. Sastamalalaisten Sylvään koulun oppilaiden Lauri Kankaanpään ja Cheri Siveniuksen pakohuoneprojekti palkitaan Helsingissä torstaina 23. toukokuuta Opinkirjon järjestämässä vuotuisessa Yritys Hyvä -kilpailussa.