Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Eurovaalikone

”Huonosti nukuttu yö ei ole katastrofi” – Sastamalalainen uniasiantuntija kertoo, miten nukut paremmin

Sastamalassa asuu eittämättä Suomen tunnetuin unissakävelijä, ja kyseisen sinilakkisen hahmon lisäksi Sastamalassa asuu Pirkanmaan uniyhdistyksen varapuheenjohtaja Ritva Gluth, joka on myös Suomen Uniliiton hallituksen jäsen. – Sastamalassa on ollut hyvä asua. Kun tulen kotiin, tunnen, että tulen rauhan tyyssijaan, Turusta Sastamalaan viitisen vuotta sitten muuttanut Gluth kuvailee. Rauhan tyyssijan voi saavuttaa myös yöllä, mikäli nukkuu hyvin. Unessa keho lepää, mutta aivot ovat varsin aktiivisessa toiminnassa; uni puhdistaa aivoja sekä järjestää päivän aikana koettuja kokemuksia ja tunnetiloja uudelleen. Unella on lisäksi monta muuta vaikutusta terveyteen, ja siksi Gluth tulee pitämään luennon Sastamalan Sydänyhdistyksen tilaisuudessa tulevana maanantaina. Myös laatu merkitsee Unitietoisuus eli ymmärrys siitä, miten uni – ja unettomuus – vaikuttaa terveyteen, on Gluthin mukaan nousemassa. Uusia tutkimuksia tulee jatkuvasti, ja unesta saadaan alinomaa lisää tietoa. – Nyt tiedetään esimerkiksi se, että unen määrän lisäksi unen laadulla on tärkeä merkitys unen terveysvaikutuksista puhuttaessa. Gluth kertoo, että tutkijat ovat viime vuosina havainneet, kuinka glymfaattinen järjestelmä poistaa aivoista erilaisia kuona-aineita ja valveen aikana kertyviä haitallisia aineita syvässä unessa. Uni toimii siis osana aivojen puhdistusmekanismia. – Paras mittari, jonka mukaan tietää nukkuneensa hyvin, on se, että tuntee itsensä virkeäksi ja energiseksi. Usein myös mieli on positiivinen, ja elämä maistuu. Unella on myös muita tärkeitä, ennalta ehkäiseviä tehtäviä. – Esimerkiksi sydän- ja verisuonitautien riski vähenee. Myös rasva-aineenvaihdunnan ja verensokerin arvot pysyvät tasaisempina. Uni tekee hyvää mielelle, ja jaksamme paineita paremmin. Peitto ja tyyny kainaloon Hyvän unen vastakohta on unettomuus, mutta Gluthin mukaan on hyväksyttävä se, ettei aina saa nukuttua hyvin. Huonosti nukuttu yö ei ole katastrofi. – Älä huolestu liikaa, jos nukut yhden tai muutaman yön huonosti, sillä lyhyt univaje ei ole haitallista terveydelle. Ei siis kannata miettiä, miten seuraavan päivän jaksaa, Gluth kertoo. Lääkäriin kannattaa tosin ottaa yhteyttä, jos unettomuus kestää kauemmin tai jos tuntee itsensä aina väsyneeksi hyvin nukutun yön jälkeen. Unettomuuden syy on syytä selvittää, jotta ongelmaan voi löytää oikean hoitokeinon. – Jos herää keskellä yötä, eikä saa enää unta, niin silloin voi esimerkiksi yrittää tietoisesti ajatella positiivisia asioita ja sitä, mikä tuottaa sinulle mielihyvää. Tällaiseen tilanteeseen on Gluthin mukaan myös muita ratkaisuja. Esimerkiksi podcastin kuunteleminen vie ajatukset pois huolista ja auttaa nukahtamaan huomaamatta. – Voi myös tehdä hengitys- ja rentoutusharjoituksia tai kuunnella äänikirjaa. Erilaiset äänimaisemat, kuten luonnon äänet, sateen ropina tai pehmeä ihmisääni voivat auttaa rentoutumaan. Mikäli käy niin, ettei uni kerta kaikkiaan tule, silloin kannattaa ottaa peitto ja tyyny kainaloon ja vaihtaa huonetta. Unta odotellessa voi vaikkapa pelata pasianssia, lukea kirjaa tai tehdä jotakin muuta rauhallista, kunnes alkaa väsyttää niin, että voi palata vuoteeseen. – Jos jokin asia painaa mieltä ja häiritsee siten unensaantia, kannattaa ottaa kynä ja paperi esiin ja kirjoittaa asia ylös. Päätä sen jälkeen, että palaat asiaan huomenna uudemman kerran. Koko asia voi tuntua myöhemmin toisenlaiselta. Ei kahvia kahden jälkeen Mikäli nukkuu huonosti, kannattaa pyrkiä tasapainoiseen unen ja valveen rytmiin. Gluth sanoo, että erityisesti luonnonvalo on tärkeä unen rytmittäjä. – Aamulla kannattaa mennä ulos ja tehdä pieni kävelylenkki auringossa, kun taas illalla on syytä hämärtää valoja ja pimentää makuuhuone mahdollisuuksien mukaan, Gluth neuvoo. Aamulla kannattaa myös juoda iso lasillinen vettä heti herättyään. – Juo riittävästi vettä päiväsaikaan ja vähennä juomista iltaa kohti, Gluth sanoo. Kellonaikoja tärkeämpää on kuitenkin tunnistaa se, milloin väsyttää oikeasti. Väkisin ei kannata mennä sänkyyn unta odottelemaan. – Liiku ja ole sopivasti aktiivinen, mutta älä sorru liialliseen suorittamiseen. Jos käy ylikierroksilla, voi olla vaikea rentoutua ennen nukkumista. Älä myöskään juo kahvia enää päiväkahden jälkeen, Gluth neuvoo. Sastamalaan suunnitellaan omaa ryhmää Nukkuminen ei kuitenkaan ole välttämättä helppoa, vaikka kokeilisi erilaisia konsteja. Unihäiriöt voivat tehdä hallaa elämänlaadulle, ja siksi on olemassa yhdistyksiä, jotka tarjoavat nukkumiseen liittyvää tukea. Yksi sellainen on Pirkanmaan uniyhdistys, jonka kattojärjestö on Uniliitto ry. – Tiedustelemme sen vuoksi, olisiko Sastamalassa tarvetta järjestää Uniliiton uniryhmää ja löytyisikö täältä unihäiriöistä kärsiviä osallistujia ryhmään, Gluth toteaa. Sastamalan mahdollista uniryhmää olisi järjestämässä Gluthin lisäksi sastamalalaislähtöinen unihoitaja Heini Aro-Ojanen. – Heini palkittiin tänä vuonna vuoden unihoitajaksi, ja hänellä on kokemusta ja osaamista erityisesti uniapneapotilaiden hoitamisesta, Gluth kertoo. Nähtäväksi jää, saadaanko siis myös Sastamalassa tukea nukkumiseen tulevaisuudessa. Gluthin luento unen merkityksestä terveyteen SPR:n Ystävänpirtissä (Puistokatu 18) maanantaina 6.5. kello 18. Vapaa pääsy.