Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Kesä muuttaa treenaajan rutiinit

Kesä on aina muuttanut treenirytmiäni. Silloin on erityisesti aikaa panostaa lihaskasvuun, kun liikuntaryhmien ovat pääosin tauolla; aerobinen liikunta – ja sen tuoma energiakulutus – on jo sen suhteen huomattavasti vähäisempää. Kalenterissa on myös eri lailla aikaa treeneille, vaikka töitä koko ajan tehdäänkin. Muokkausvaraa on huomattavasti enemmän kuin muina vuodenaikoina, jolloin vakituiset liikuntaryhmät luovat rungon viikolle. Kesällä homma toimii niin päin, että suunnittelen treenini ja muut kesämenoni lasten kanssa, ja sijoittelen työt niiden mukaan. Todella mukavaa tuuletusta pääkopalle – ja kropalle – tämä muutaman kuukauden rytminmuutos! Eli silloin kun muut kansalaiset alkavat sovitella bikineitä ja simmareita ja aloittavat viimeistään sen dieettinsä, meikäläinen heittää vaakaan tuplamäärät riisiä, kaurahiutaleita ja kanaa ja ottaa hyvällä omallatunnolla lisää jätskiä välillä. Tosin kyllä meikäläinen sitten treenaakin – rautaa laitetaan enemmän ja enemmän tankoon, ja se myös nousee nyt eri lailla kuin dieetillä. Treenejä on viikossa tällä hetkellä kymmenen. Kahtena tai kolmena päivänä treenaan kaksi kertaa päivässä puntilla, ja aerobinen treeni on palauttavaa kävelyä. Lepopäiviä puntilta tulee vietettyä viikossa kaksi. Joka päivä teen kehonhuoltoa, ja hierojalla käyn kahden tai kolmen viikon välein. Kun on kehityskaudella – eli pyritään saamaan lihasmassaa – tulee syödä energiakulutuksensa yli. Mitä tahansa ei kuitenkaan saa syödä, vaan laadukasta ravintoa, jossa on laskettu ja huomioitu riittävä proteiinin, hiilihydraattien ja rasvojen saanti. On myös turvattava vitamiinien, hivenaineiden, kivennäisaineiden ja veden oikeat määrät, jotta keho toimii, palautuu ja kehittyy toivottuun suuntaan. Kehityskaudella syödään siis samanlaista ravintoa kuin dieetilläkin, mutta määrät ovat erilaisia. Sana massakausi luo monelle kuvan, että silloin syödään ”mitä vaan”. Sitäkin voi välillä tehdä, mutta yhtä lailla se fitness-urheilija lihoo ja veltostuu kuin kuka tahansa muukin, jos ei pidä huolta itsestään ympäri vuoden. Siihen ei mitään poppakonsteja ole, eikä tulosta tehdä puolta vuotta ennen kisoja. Työ – se, mitä tehtävissä on – tehdään kehityskaudella. Muista siis syödä ja juoda kesälläkin kohtuuden rajoissa, jotteivät makkarat tirise grillin sijasta vyötäröllä. Olet silloin energisempi ja levänneempi ottamaan syksyn ja arjen vastaan.