Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Evoluutio

Lapsuudessani ja nuoruudessani ei etsitty Pokemoneja vaan kymmentä laudalta polkaistua tikkua, ei hypätty somessa, chatissa, instassa tai tinderissä vaan hypättiin konkkaa ja vettä kengässä. Uusia, vaikeita sanoja. Viime aikojen uutisissa ei ole voinut välttyä sanoilta digitalisaatio, teknologia tai disruptio. Disruptio tarkoittaa vakiintuneiden toimintatapojen häviämistä tai murtumista: uber haastaa taksit, Airbnb hotellit, lentoyhtiö (Norwegian) pankit. Vähintään hengästymistä aiheuttaa OP:n pääjohtaja Reijo Karhisen lausuma, että muutos ei tule olemaan enää koskaan niin hidasta kuin se nyt on ja että uudistuminen ei ole vaihtoehto – se on elinehto. Evoluutio perustuu sopeutumiseen ja muutoksen tarpeellisuuteen olemassaolon edellytysten muuttuessa. En laske itseäni änkyräksi mielensä pahoittajaksi vaan otan ilolla ja tyydytyksellä vastaan tekniikan tuomat helpotukset arkeeni: sähköiset allekirjoitukset ja lääkereseptit, parkkimaksun maksamisen kännykällä tai rahan siirtämisen jälkikasvulle puhelinnumeron perusteella Pivo-mobiililompakolla. Silti pelkkään digihumppaan en tällä soitolla taivu, ellei asiakas minua tanssiin pyydä. Tekniikan pitäisi kuitenkin olla renki. Työnkuvat ja toimialat muuttuvat, joten elämän on oltava jatkuvaa uuden oppimista – henkisesti helpottaa, kun oivaltaa, ettei olla pakon edessä, vaan että meillä on aikaa valmistautua muutokseen – jos asiakas sen meille suo. Ei muutos tapahdu kaikkialla samassa tahdissa. Muutos lähtee aina ensin itsestä, mutta viime kädessä asiakas määrittää vauhdin ja lopullisen suunnan. Keskustelimme pankkimme hallinnon kanssa osuuspankin uudistuvasta olemuksesta eli muutoksesta ja siihen sopeutumisesta – toisin sanoen evoluutiosta. Tärkeimmiksi nousivat säilytettävät asiat ja arvot: inhimillisyys, joustavuus, läheisyys, kasvollisuus, paikallisuus, asiakaskokemus. Sivuseikka on, toteutuvatko nämä lämpimät sanat kasvotusten vai tekniikan avulla. Bisneksessä on kysymys ostamisesta ja myymisestä – siis asiakkaasta. Asiakastyössä, kuten elämässä yleensäkin, on kysymys ihmisyydestä. Olla ihminen ihmiselle. Psykoterapeutti ja tietokirjailija Maaret Kallion määritelmää hyvästä elämästä lainaten: ”tulla nähdyksi toisten silmissä ja olla totta itselleen, olla toisten rinnalla – ei ylä- tai alapuolella”. ”Pelkkään digihumppaan en taivu, ellei asiakas minua tanssiin pyydä.”