Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Mouhijärven asukasillassa kysyttiin: Joko on kevytväylän vuoro?

Mouhijärven asukasillassa käytiin vilkasta keskustelua tieasioista, kaavoituksesta, olemattomasta julkisesta liikenteestä ja ikääntyvien ihmisten muuttovirrasta pois Mouhijärveltä. Keskustelua syntyi, sillä paikalla Mouhijärven yhteiskoulun salissa oli satakunta kuulijaa. Rakennusalan yrittäjä Hannu Mäkelä odotti kuulevansa vastauksia muun muassa kevytväylän rakentamiseen Mouhijärventien varteen sekä Uotsolantien perusparannukseen. – Totta kai odotan, että kaupungilta tulee vastauksia kyläläisiä askarruttaviin kysymyksiin: laajakaistan rakentamiseen, pyörätien rakentamiseen Mouhijärventielle ja Uotsolantien peruskunnostukseen. Kaikkia koskevaksi asiaksi Mäkelä nosti vanhan Uotsolan koulun tonttiasian. –Haluaisin tietää, kuinka projekti etenee vai eteneekö se ollenkaan. Kevyen liikenteen väylän rakentaminen Mouhijärventien varteen oli yksi illan pääpuheenaiheista. Kevytväylän saamiseksi on kerätty nimiä adressiin. Samaan syssyyn tuli yleisön joukosta ehdotus, että oikopolku Veteraanitieltä Mouhijärventielle kunnostettaisiin kevyen liikenteen väyläksi. – Laitetaan ehdotus mietintämyssyyn. Liikenneturvallisuus on tärkeää, lupaili Sastamalan kaupungin rakennuttajainsinööri Pasi Lähteenmäki . Kaupunginjohtaja Jarkko Malmberg esitteli Sastamalan talouden realiteetit: sote- ja maakuntauudistusten toteutuessa kaupungin tulot vähenevät tuntuvasti, mutta velat pysyvät samana. Tämä aiheuttaa sen, että rahaa ei riitä kaikkialle ainakaan heti. – Tulevien vuosien investoinnit keskitetään kaupungin veto- ja pitovoiman saavuttamiseen asuinalueiden kaavoituksen ja tiestön rakentamisen kautta, totesi Malmberg. Kaupunginjohtaja kertoi, että Mouhijärven alueella ollaan toteuttamassa tärkeitä tiehankkeita, kun Häijäässä kunnostetaan paraikaa Kyläraittia ja Uotsolassa pitkään odotettu Uotsolantien saneeraus alkaa ensi vuonna. – Uotsolantien kunnostus tehdään yhteishankkeena ely-keskuksen kanssa. Näitä merkittävämpi hanke on Uotsolasta Häijääseen rakennettava rinnakkaisväylä, jonka suunnitelmat etenevät. Kaupungin maankäyttöpäällikkö Merja-Liisa Hannuksela kertoi, että Mouhijärven ja Häijään välinen alue on nyt kaavoitettu taajama-alueeksi ja rinnakkaisväylän varteen tulee ensimmäisessä vaiheessa myyntiin 30 tonttia. Muustakin puhuttiin kuin tie- ja kaavoitusasioista. Mouhijärveläinen Aatto Salo on huolissaan ikääntyvien ihmisten muuttovirrasta Mouhijärveltä Nokialle. – Esteettömyys on omakoti- ja rivitaloista pois muuttaville vanhuksille tärkeää. Eikö tällaista taloa saataisi Mouhijärvelle, jottei koko elämänsä Mouhijärvellä asuneiden tarvitsisi muuttaa pois, kysyi Salo. Kaupunginjohtaja Malmberg kertoi, että yksityinen toimija on varannut Uotsolasta tontin tuettua palveluasumista varten. – Ylipäänsä kaavoituksessa on tavoitteena monimuotoinen Sastamala, joka toteutuu Vammalan ruutukaavalla ja Suodenniemen isoilla tonteilla. Mouhijärvi jää johonkin siihen väliin, selvitti Malmberg. Julkisesta liikenteestä , tai sen olemattomuudesta, virisi myös vilkas keskustelu. Syöttöliikennettä valtatie 11:n pysäkille ja Karkun rautatieasemalle toivottiin. Keskustelua herättivät myös Porintien ruuhkat. – Milloin saadaan ohituskaista? Nyt tukkoisimmissa paikoissa on 50–100 auton jonot traktorin tai rekan perässä. Mouhijärveläinen Hely Musakka muistutti, että Sastamalassa on peräti kolme kansanedustajaa. – Pidetään linjat kuumina heihin päin. Ei kaikkea voi kaataa kaupungin niskaan, Musakka sanoi. "Laitetaan ehdotus mietintämyssyyn. Liikenneturvallisuus on tärkeää." Pasi Lähteenmäki Rakennuttajainsinööri