Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Pääkirjoitus: Tunnin yhteys Porin ja Tampereen välille hyödyttäisi Sastamalaakin

Länsi-Suomen maakunnat, muun muassa Satakunta ja Pirkanmaa, tekivät alkuviikolla julkilausuman, jossa ne vaativat raideliikenteen kehittämistä ja nopeuttamista Porista, Vaasasta ja Jyväskylästä Tampereelle sekä Tampereelta Helsinkiin. Päärata Plus -hankkeella maakunnat pyrkivät siihen, että matkustusajat lyhenisivät kyseisillä raideväleillä yhteen tuntiin. Tavoite vaatii lisäraiteiden rakentamista ja liikenneturvallisuustoimenpiteitä, mutta toisaalta hankkeen hyödyt ovat merkittävät niin henkilö- ja tavaraliikenteelle, alueiden elinvoimalle kuin ilmastokehityksellekin. Sastamalalaisittain hanke on erittäin kannatettava. Kaupungin viimeaikaiset selvitykset todistavat, että nopea raideliikenne hyödyttäisi aluetta monipuolisesti ja voisi vaikuttaa myönteisesti myös asukaskehitykseen. Sastamalan muuttoliike- ja elinvoima-analyysin tehnyt valtiotieteen tohtori Timo Aro on tuonut esille, että jo muutaman minuutin nopeutus Sastamala – Tampere -raideliikenteeseen lisäisi kaupungin vetovoimaa. Sastamalasta pendelöidään jo nyt paljon muihin kuntiin. Lähes tuhat matkaa työn perässä Tampereelle ja yli 400 Nokialle. Tampereelta Sastamalassa käy töissä yli 400 henkilöä ja Nokialtakin noin 300. Sastamalasta käydään töissä myös Porissa ja pääkaupunkiseudulla. Tämä liikenne varmasti lisääntyisi, jos raideliikenne olisi nykyistä sujuvampaa ja jos samaan aikaan työnantajien asenne vähintäänkin osittaista etätyötä kohtaan muuttuisi entistä suopeammaksi.