Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Sähköbussitilaukset tehty jo - Fortacolla riittää onneksi paljon muita töitä ja sähköasentajia tarvitaan

Fortacon tehtaalla Vammaksen teollisuusalueella ei valmisteta sähköbusseja tällä hetkellä, kertoo Fortacon Sastamalan yksikön johtaja Henri Hannula . – Olemme toimittaneet sopimuksen mukaiset linja-autot jo Linkkerille eli tällä hetkellä ei ole yhtään työntekijää niitä tekemässä, Hannula kertoo. Fortaco haluaa kuitenkin palkata lisää väkeä Sastamalassa. Hannulan mukaan 10-20 uudelle työntekijälle on tarve. – Teemme täällä paljon muutakin kuin sähköbusseja. Nyt tarvitsemme pääosin sähköasentajia. Teemme Sastamalassa paljon liikkuvien työkoneiden asennus- ja kokoonpanotyötä muille asiakkaillemme. Työllistämme yli 100 asentajaa, mutta haluamme vastata asiakkaidemme markkinatilanteeseen palvelemalla heitä mahdollisimman hyvin ja kasvamalla heidän tarpeidensa mukaisesti. Linkkerin talousjohtaja Tom Granvik kertoo, että yhtiö valmistaa sähköbusseja tälläkin hetkellä, mutta niitä ei tehdä Sastamalassa. – Valmistamme sähköbusseja omalla pajallamme Nastolassa, mutta ne eivät ole sarjatuotantoa. Olemme tehneet esimerkiksi oikealta ajettavaa bussia Aasiaan. Sastamala tulee kyseeseen aina silloin kun isompiin sarjoihin on tarvetta. Millaiset ovat näkymänne? – Kasvunäkymät voimistuvat ja isoja hankkeita on työn alla. Koko ajan teemme tarjouksia. Vieläkään ei ole kuitenkaan tietoa, milloin Sastamalassa taas tehdään sähköbusseja. Sähköbussien tilausnäkymien on odotettu olevan pitkällä aikavälillä vahvat. Joukkoliikenteen sähköistymistä suosivat muun muassa ilmastosopimukset. Alkuunlähtö on kuitenkin ollut vaativaa. Liiketoiminnan laajentuessa Linkker on etsinyt isoa teollista kumppania, mutta mitään valmista ei ole julkistettu. Linkker ja Fortaco ovat aiemmin ilmoittaneet, että Sastamalassa voitaisiin tehdä vuodessa 200 bussia. Helmikuussa Linkkerin johtaja Kimmo Erkkilä sanoi Tekniikka &Talous -lehdessä, että suurimmat ulkona olevat tarjouspyynnöt ovat sadan auton luokkaa ja jos menee hyvin, vuonna 2018 linjat voivat olla jo täynnä. Viime keväänä Erkkilä sanoi, että tänä vuonna odotetaan Euroopasta jo useita kymmeniä tarjouspyyntöjä, koska sähköbussit yleistyvät lähivuosina nopeasti. Jos suunnitelmat toteutuvat, vuosikymmenen sisällä sähköbussit muuttuvat miljardien liiketoiminnaksi. Arvio myyntimäärälle vuonna 2020 on ollut peräti 50 000 kappaletta. Kilpailu sähköbussimarkkinoilla on kuitenkin kiristynyt, kun alan suuret toimijat rynnivät mukaan. Volvolla on jo sähköbussi ja Scania sekä Mercedes ovat tulossa. Suomalainen Linkker on myös esimerkiksi puolalaisen Solariksen kilpailija. Marraskuussa Solaris sai ison tilauksen Liettuasta. Lisäksi se on voittanut sähköbussien tarjouskilpailut Brysseliin, Romaniaan ja Norjan Kristiansandiin. Myös Tampereen kaupunki päätti ostaa sähköbussinsa Solarikselta. Ne kilpailutettiin kesällä 2015. Puolassa valmistettavat sähköbussit ja niiden latausasema hankittiin Tampereelle viiden vuoden leasing-sopimuksella, jonka arvo on noin 2,6 miljoonaa euroa. Ensimmäiset Fortacon Sastamalassa kokoamat kaksi bussia valmistuivat kesällä 2016, ja ne ovat käytössä Kööpenhaminassa. Turkuun on toimitettu neljä linja-autoa, ja viime talvena Sastamalassa työllisti Helsingin seudun Liikenteen 12 bussin tilaus. ”Valmistamme sähköbusseja omalla pajallamme Nastolassa. Olemme tehneet esimerkiksi oikealta ajettavaa bussia Aasiaan. Sastamala tulee kyseeseen aina silloin kun isompiin sarjoihin on tarvetta.” Tom Granvik Linkker Oy:n talousjohtaja