Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Miten pysyt liukkaalla pystyssä? – Näin sastamalalaiset vastasivat

Liikenneturvan kyselyn mukaan neljä kymmenestä suomalaisesta on liukastunut tämän tai viime talven aikana. Valtaosa nimesi liukastumisen syyksi liukkaan alustan, mutta osasyinä tunnistettiin myös puutteet omassa varautumisessa. Tyrvis kysyi , käyttävätkö ihmiset nastakenkiä talven liukkailla. Oskari Lähteenmäki, Vammala: –En tarvitse mitään nastoja! Pysyn pystyssä ilmankin. Vaikka lähtisin viihteelle, pysyn sittenkin pystyssä. –En ole koskaan kaatunut! Anneli Isotalo, Vammala: –Ei ole nastoja kengissä, mutta kengissä on hyvät pohjat, joissa on kunnon urat. Näillä ei kaadu. –Kotona minulla on alppikengät, joissa on käännettävät nastat, niitä olen käyttänyt Lapissa. –Paras keino välttyä kaatumiselta on varmaankin se, että kävelee varovasti eikä kiirehdi. Suvi Muurikainen, Keikyä: –Lenkkikengissä käytän irrotettavia nastoja. Ne on helppo ottaa pois ja laittaa takaisin. –Tänä talvena en ole ainakaan vielä kaatunut. Aimo Nieminen, Vammala: –En omista nastakenkiä. Ei ole sellaisia koskaan ollut. –Täytyy vaan osata kävellä oikein, niin pysyy pystyssä. Nyt, kun tämän sanoin, niin varmaan kaadun heti, kun tästä lähden. Voit ottaa sitten kuvan. Näin varaudut liukkaisiin –Keskity kävelyyn. Jos huomio on askelluksen sijasta kännykässä, voi liukkaus yllättää pahasti. –Ennakoi. Kun vireystilasi on hyvä, pystyt varomaan liukkaita kohtia. –Kiinnitä huomio kenkien valintaan – Hyvissä liukkaan kelin kengissä on matala, leveä kanta, voimakkaasti kuvioitu pohja ja pehmeä pohjamateriaali. –Käytä liukuesteitä liukkailla – Kenkiin kiinnitettävät liukuesteet tai kiinteästi asennettavat nastat antavat hyvän pidon. –Tarkista varoitukset. Jalankulkusään saat selville esimerkiksi Ilmatieteen laitoksen sivuilta. –Anna palautetta pihojen ja kulkuväylien kunnossapidosta. Pihojen ja katujen hiekoitus sekä lumien puhdistaminen auttavat monta muutakin kulkijaa pysymään pystyssä. –Huolehdi fyysisestä kunnostasi. Kehon hyvä hallinta ja lihaskunto auttavat pysymään pystyssä. –Tiedosta, että promillet lisäävät kaatumisriskiä entisestään. Lähde: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos