Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kaakkilandian miehet kaasuttivat SM-osakisan voittoihin – Seuraava tavoite on lumikisa Rovaniemellä

Rallisprintin SM-kausi alkoi sastamalalaisittain paremmin kuin hyvin. SM-sarjan ensimmäiseen osakilpailuun Laukaassa osallistui kaksi paikallista kuljettajaa – Kaakkilandia Racing Teamin Mikko Pääkkönen ja Ari Salonen, jotka molemmat voittivat luokkansa. –Vahinko pääsi käymään, Pääkkönen naurahtaa. Tosiasiassa SM-osakisan voitto vaati molemmilta sekä taitoa että hyvää kisapäivää.Autot toimivat eikä valmiudessa olleita huoltojoukkoja tarvinnut liiemmin vaivata. Kisaratana oli yksi osa Neste Rally Finlandin erikoiskokeesta. –Se oli tosi nopea rata, jossa oli isoja hyppyjä ja tiukkoja mutkia. Kisa vaati rohkeutta, mutta myös järkeä, Pääkkönen kuvailee. Hänen huippunopeutensa radalla nousi noin 140 kilometriin tunnissa. Tehokkaimmissa luokissa mentiin vielä selvästi kovempaa. Toyota-kuskeja molemmat, mutta eri luokissa Kaakkilandia Racing Teamin miehistä kiikoislainen Ari Salonen ajaa Toyota Starletilla rallisprintin luokkaa 6, jossa auton moottorin kuutiotilavuus pitää olla yli 2200 kuutiota. Kiikkalainen Mikko Pääkkönen käskyttää puolestaan Toyota MR2:ta alle 1400-kuutioisten luokassa 3. –Käytännössä autossa ei ole mitään muuta alkuperäistä kuin kori. Kaikki muu, alustat, vaihdelaatikot ja moottorit, on tehty jälkeenpäin. "Vannoin, etten enää ikinä aja" Pääkkönen on ajanut kilpaa 16-vuotiaasta asti. Viime viikonlopun voiton arvoa nostaa kuitenkin se, että mies on pitänyt lajista viisi vuotta taukoa. Hän ehti jo kertaalleen myydä vanhan ajokkinsa ja lopettaa uransa. –Vannoin, etten enää ikinä aja, mutta vannomatta paras. Jos olet ikäsi ajanut, ei se lopettaminen niin helppoa ole. Viime vuonna kiikkalainen osti uuden kisa-auton. Hän ehti ajaa sillä ennen SM-kauden avausta muutaman kansallisen kisan. Voitot niistä osoittivat, ettei ajotaito ole tauon aikana kadonnut. –Ajotuntuma löytyi yllättävän helposti. Totun yleensä aika äkkiä uuteen autoon, mutta nyt yllätyin itsekin, Pääkkönen sanoo. SM-osakisaa varten hän ajoi testiajoa noin 10 kilometriä. Se on vähän, sillä osa sarjan kuskeista ajaa 50-100 kilometriä viikossa. Pääkkönen myöntää, että testiajoa pitäisi olla enemmän, mutta se on myös kustannuskysymys. Pelkästään renkaat maksavat satoja euroja kappale. Tavoitteena uran ensimmäinen SM-mitali Kaakkilandian miehet jatkavat nyt SM-sarjaa kovin tavoittein. Pääkkönen lähtee tavoittelemaan uransa ensimmäistä mitalisijaa. Sijoitukset aikaisemmilta vuosilta ovat 5-7 väliltä. Edessä on vielä viisi osakilpailua, joista seuraava on maaliskuussa Rovaniemellä. –Tavoitteeni on ajaa kaikki osakisat. Rovaniemelle en olisi lähtenyt, mutta kun ensimmäisestä kisasta tuli voitto, on pakko mennä. Missä on Kaakkilandia? Kausi muodostuu kahdesta talvikisasta, kahdesta asfalttikisasta ja kahdesta sorakisasta. Yhteispisteet lasketaan viiden parhaan kisasijoituksen perusteella. Pääkkönen odottaa hyvää tulosta etenkin asfalttikisoista. –Asfaltti on vahvin elementtini, jos auton voima riittää. Lumella olen huonoimmillani. Ari puolestaan on soraspesialisti ja nopeiden ratojen mies. Entä mistä tulee tallin nimi Kaakkilandia Racing Team? –Nimi on ollut käytössämme jo 15 vuotta. Ari on kotoisin Kauvatsan Kaakkimaasta, Kaakkilandiasta siis. Siitä se, Pääkkönen selventää. Rallisprintin Suomen mestarit selviävät loppuvuodesta. Rallisprintissä kilpaillaan noin 3-6 kilometrin pituisella radalla. Rata ajetaan kisassa kahteen kertaa ja parempi aika on ratkaiseva. Kuljettajalla ei ole kartturia. Hän saa tutustua rataan ennen kilpailua kävellen tai esimerkiksi polkupyörällä. Moottorikäyttöistä ajoneuvoa ei saa käyttää rataan tutustumiseen. Kilpailussa ratkaisee vauhti, mutta myös se, kuinka hyvin kuljettaja muistaa radan.