Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Sastamalasta Shanghaihin – yhden ihmisen ympäristötekoja

Tullessani ensimmäistä kertaa Shanghaihin oli liikennekulttuuri osa kokemaani kulttuurishokkia. Ystävieni osuvasti "mykkähiihtäjiksi" kutsumat, lähestulkoon äänettömät sähkömopot vilistivät katujen reunoilla niille varatuilla kaistoilla ja autoilijat käyttivät vilkun sijasta tööttiä siirtyessään kaistalta toiselle. Tajusin nopeasti, että vaikka taksi ei tulekaan Kiinassa kalliiksi, se ei ole nopein liikkumismuoto ainakaan ruuhka-aikoina. Päätinkin tutustua kaupungin hyvin kattavaan metroverkostoon. Metrolinjoja Shanghaista löytyy liki 20. Ruuhkilta ei voi täysin välttyä maanalaisessakaan. Etenkin alkuillasta metroon on usein suositummilla alueilla hankalaa, ellei mahdotonta päästä ihmispaljouden takia. Onneksi junia kulkee muutaman minuutin välein, joten perille ehtii lähestulkoon ajallaan silloinkin, kun joutuu jonottamaan seuraavaan metroon. Olen tosin huomannut, että paikallisten jonotustaidot ovat hieman hakusessa etenkin kantakaupungissa, missä on myös pahin tungos. Lähes koko ajan maan alla kulkevalla metrolla matkustaessa aika käy helposti pitkäksi. Suosituin ajanviettoviihde löytyy jokaiselta taskusta: älypuhelimella voi pelata pelejä tai katsoa tv-sarjoja tuttujen kanssa chättäilyn lisäksi. Sorrun siihen helposti myös itse, vaikka lukutoukka olenkin. Kerättyäni pari vuotta metronkäyttökokemuksia rohkaisin mieleni ja aloitin Shanghain linja-autoliikenteeseen tutustumisen. Se sujuikin yllättävän helposti jo hieman kiinan kieltä osaavana älypuhelimen karttasovelluksen avulla. Ensimmäiseksi suuntasin yhdelle lempipaikoistani, M50-taidealueelle, jossa on kymmeniä taidegallerioita ja katutaiteen täyttämä katu värikkäine graffiteineen ja katumaalauksineen. Siellä muuten niin kliininen ja kauppakeskuksien täyttämä kaupunki tuntuu kuin kukkivan luovuutta. Myös bussilla sinne meneminen on sujunut yllättävän kätevästi ja on rohkaissut minua käyttämään ”maanpäällistä” julkista liikennettä enenevissä määrin. Vaikkei Sastamalasta metroa löydykään, vuodet suurkaupungissa ovat jättäneet minuun jälkensä. Aina ennen henkilöauton käyttöä tarkistan juna- ja bussiaikataulujen sopivuuden ja olen valmis muokkaamaan menojani niiden mukaan. Vaikka usein yhden ihmisen arkiset ympäristöteot eivät tunnukaan maailmaa mullistavilta, pyrin pitämään hiilijalanjälkeni mahdollisimman pienenä niin Sastamalassa kuin Shanghaissakin. Kirjoittaja on Tyrvään Sanomien kolumnisti, joka opiskelee Shanghaissa ja viettää vuosilomansa Sastamalassa.