Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Islannista mallia nuorisotyöhön

Sastamalan valtuusto kävi pitkän keskustelun nuorten harrastustakuusta ja palautti asian uudelleen valmisteluun. Selvityksestä kävi ilmi, että Sastamalassa on nuorille kouluissa ja järjestöissä lukemattomia harrastusmahdollisuuksia liikunnan ja kulttuurin saralla, seurakuntien työtä unohtamatta. Itse asian ytimeen ei kuitenkaan ole päästy. Mahdollisuuksia on paljon, mutta miksi osa nuorista ei silti harrasta mitään, jos pelaamista kännykällä ei lasketa? Miksi nuorten fyysinen kunto on keskimäärin heikompi kuin heidän vanhempiensa ollessa nuoria? Miksi suomalaisten nuorten oppimistulokset heikkenevät? Islannissa tähän ongelmaan on tartuttu toden teolla ja siellä on saatu kulttuuri täysin muuttumaan. Vanhemmat, koulu, urheiluseurat, kulttuurijärjestöt ja valtio ovat yhdessä lähteneet panostamaan nuoriin ja lähes kaikki nuoret on saatu aktiivisesti harrastamaan liikuntaa. Tulokset ovat hämmästyttäviä. Islantilaisnuoret ovat paljon raittiimpia ja liikunnallisempia kuin heidän vanhempansa olivat nuorina. Vuonna 1998 42 prosenttia 15-16 vuotiaista islantilaisnuorista oli kännissä vähintään kerran viikossa. Nyt sama luku on 6 prosenttia. Samalla ajanjaksolla tupakointi väheni 23 prosentista viiteen prosenttiin ja myös huumeiden kokeilu on alentunut. Yksinkertaisesti päihtyminen ei ole enää nuorille se ”juttu”, vaan liikunnallisuudesta on tullut tavoiteltava elämäntapa. Islannin esimerkki leviää ympäri maailmaa. Vastaavia tuloksia on saatu samalla metodilla esimerkiksi Kaunasissa Liettuassa. Nuorison liikunnallisuuden lisääntyminen näkyy myös Islannin huikeassa urheilumenestyksessä jalkapallo, käsipallo ja koripallokentillä. Islannin järjestelmän ydin on kuitenkin siinä, että kaikki liikkuvat. Urheilumenestys on vain sivutuote. Islannin metodi on lopulta yksinkertainen. Yhteiskunta laittaa liikuntapaikat kuntoon, avustaa urheiluseuroja ja tekee harrastamisen taloudellisesti mahdolliseksi kaikille. Vanhemmat pitävät kiinni kotiintuloajoista, antavat enemmän aikaa lapsilleen ja seuraavat aktiivisesti nuorten päihteiden käyttöä. Kouluilla on opettamisen lisäksi tärkeä rooli nuorten kasvattamisessa yhteiskuntaan ja yhteydenpito vanhempiin on jatkuvaa. Islannin mallista on oppia otettavaksi Sastamalaan ja Suomeen.