Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Pääkirjoitus: Vammala, Häijää ja valtatiet - kasvun logiikka liikenteessä

Valtatie 12 vai valtatie 11? Parhain vaihtoehto on tietysti molemmat. Eikä kannata unohtaa Porin rataa. Tampereen huikea potentiaali avaa tulevaisuudessa mahdollisuuksia, joita nyt on edes vaikea nähdä, ennakoi Sastamalasta muuttotutkimuksen tehnyt aluetutkija Timo Aro. Hänen mukaansa Tampereen seudun merkitys Sastamalan kehittymisen kannalta tulee kasvamaan entisestään. Liikenneyhteydet ovat olennainen edellytys. Ne luovat kasvukäytäviä. Ilmiö näkyy Tampereen ohitusteiden varsilla ja Helsinkiin päin lähdettäessä. Sastamalan päättäjien kannattaa siis sijoittaa pelimerkkejä Nokian rajan suuntaan. Ratkaisevaa on saada luotua mahdollisimman katkoton kasvukäytävä Nokian Kolmenkulman alueelta Häijääseen. Valtatie 12:lle ei ole realistista rakentaa yhtä katkotonta käytävää. Hukkasen ja Nokian Sorvan välillä on kovin pitkä pimeä taival. Silti ei sitäkään voi unohtaa. Jos asukasluvultaan Vammalan kokoinen taajama olisi Häijäässä, kasvukäytävä virittyisi valtatie 11:lle nopeammin. Väki purkautuisi laajemmalle kehälle. Vammalan kasvun avuksi suunnitellaan yrityspuistoa Vammaksen alueelle. Toivottavasti puisto saa tulijoita, vaikka kasvukäytävän varrella se ei sijaitse. Sinnekin moni rekka ajaa Häijään kautta. Viime kesänä julkistetun muuttotutkimuksen mielenkiintoinen tieto oli, että tosi asiassa Sastamalan muuttotappion aiheuttavat vain opiskelemaan lähtevät nuoret. Elinvoimaa mitattaessa ei siis voi sokeasti tuijottaa pelkkää asukaslukua.