Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Harvalla huoltajalla on pätevyyttä arvioida lapsensa koulutodistuksen oikeellisuutta

Aluehallintovirasto antoi maanantaina yli vuoden käsittelyn jälkeen ratkaisunsa asiaan, jossa tutkittiin, toimiko Sylvään koulun rehtori Jari Andersson oikein korottaessaan 9.-luokkalaisten päättötodistuksen englannin arvosanoja keväällä 2016. Ratkaisu oli odotettu – ei toiminut. Laki on yksiselitteinen. Rehtori ei voi muuttaa opettajan arviointia omin toimin, ilman, että kyseinen opettaja on samaa mieltä. Jotta tähän yhteistarkasteluun mennään, pitää huoltajan pyytää annettuun numeroon uudelleen arviointia parin kuukauden sisällä siitä, kun numero on annettu. Mitä Andersson-ratkaisusta sitten seurasi? Aluehallintovirasto tarjosi hallinnollista ohjausta rehtorille. Kyseisten, keväällä 2016 Sylväältä päässeiden oppilaiden englannin numeroihin ratkaisulla ei ole vaikutusta. Kuinka voisikaan olla? Sanktio arvioinnin muuttamisesta sinänsä on pieni, niin kuin kantelun tehnyt opettaja Katariina Hujukin sanoo. Tapauksen merkitys kokonaisuudessaan on kuitenkin ajateltua isompi. Päätös nimittäin korostaa entistä selvemmin huoltajan vastuuta lapsen kouluarvioinnin oikeellisuudesta ja sen seurannasta. Kouluikäisten äitinä pohdin, onko minulla arvioinnin arvosteluun pätevyyttä? Voinko sanoa lasteni opiskelua sivusta seuranneena, ovatko nämä ansainneet jostakin aineesta ysin, kasin vai seiskan? Mitä heidän ikäistensä kuuluu osata? En osaa sanoa – eikä minulla ainakaan ei ole pokkaa tietää paremmin kuin opetuksen ammattilainen. Onko kovin monella muullakaan vanhemmalla? Vanhemmat ovat itse asiassa paljon vartijoina. Aikuisena peruskoulun päättötodistuksen tärkeyttä on helppo vähätellä. Olen itsekin sanonut, että kyllä elämässä ehtii. Voi opiskella uudelleen ja vaihtaa ammattia, jos siltä tuntuu. Kuinka suuri merkitys on silloin peruskoulun päättötodistuksen arvosanalla? Elämäänsä etsivälle nuorelle merkitys on jättimäinen. Joissakin tapauksissa arviointi ratkaisee, mikä nuoresta tulee isona, mikä on hänen ensimmäinen ammattinsa ja mihin hänen kiinnostuksensa elämässä suuntautuu. Tekeepä kouluarvioinnin kuka tahansa, se on perimmiltään – ainakin joissakin aineissa – yksittäisen henkilön näkemys oppilaan osaamisesta. Mäkihypyssä ja taitoluistelussakin suorituspisteet antaa tuomaristo. "Ei minulla ole pokkaa tietää paremmin kuin opetuksen ammattilainen."