Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Sellerit soimaan Sylväällä – "Ei ole ennen tullut ruualla näin leikittyä"

Rivi nahistuneita sellereitä, monta eri väristä piuhaa ja läppäri. Sylvään koulun seitsemäsluokkalainen Eetu Saukola näppäilee sellereitä kuin pianonkoskettimia. Tutun kuuloinen kappale, mikäs tämä onkaan? –Satu meni saunaan, muuta en osaa, ilmoittaa Eetu. Luokkahuoneen toisella laidalla oppilaat soittelevat porkkanoilla. Hyvältä kuulostaa sielläkin. –Eipä ole ennen tullut ruualla näin leikittyä, Eetu Saukola tuumaa. Mistä on oikein kysymys? Vihanneksilla soittaminen kuulostaa vähintäänkin kummalta. Mistä oikein on kysymys? Sastamalan perusopetuksen kouluissa järjestettiin viime viikolla digityöpajoja. Yhdessä työpajassa pantiin sellerit ja porkkanat soimaan, toisessa ohjelmoitiin pallorobotti tekemään lenkkiä lattialla ja kolmannessa tehtiin animaatioita. Esimerkiksi. –Digitalisaation lisääminen on yksi valtion kärkihankkeista. Tavoitteena on lisätä digilaitteiden käyttöä opetuksessa, selvittää luokanopettaja, digitutori Eeva Falin . Sastamalan perusopetuksessa on koulutettu kahdeksan opettajaa digitutoreiksi. Toukolan koulussa Kiikoisissa luokanopettajana työskentelevä Falin on yksi heistä. Viime viikolla hän oli vetämässä digityöpajaa Sylvään koulussa. Sastamala sai valtion rahoituksen Sastamala on mukana Opetushallituksen rahoittamassa digitutor-hankkeessa. Hanke käynnistyi viime vuonna ja se jatkuu kevääseen 2019. Sastamala on saanut Opetushallitukselta 33000 euroa hankkeen toteuttamiseen. –Digitutor-hanke liittyy uuden opetussuunnitelman käynnistämiseen. Opetushallituksen tavoite on, että kaikki Suomen koulut osallistuvat hankkeeseen, kertoo Sastamalan kaupungin vt. opetuspäällikkö Kati Heikkilä . Oppilasagentteja luokkiin Hankkeessa on kaksi pääteemaa: digitalisaation lisääminen opetuksessa sekä opetuksen pedagoginen uudistaminen. –Kyse ei ole vain uuden teknologian haltuun ottamisesta, vaan myös opettajien digipedagogisen osaamisen kehittämisestä. Uuden opetussuunnitelman tavoitteena on, että tieto- ja viestintäteknologian käyttö työtapana kehittää oppilaiden työskentelyä ja tulevaisuudessa tarvittavia taitoja. Oppilaille asetetaan tavoitteet siitä, mitkä asiat milläkin luokka-asteella tulee hallita. Sastamalan kouluissa on koulutettu myös oppilasagentteja, jotka toimivat digineuvojina luokissa. –Kaikilla kouluilla oppilasagentteja ei vielä ole, mutta esimerkiksi Mouhijärven yhteiskoulussa tämä työ on jo pitkällä, Kati Heikkilä kertoo. Minkälaisia laitteita tarvitaan? Teknologian lisääminen arjen koulutyössä edellyttää ajanmukaista laitekantaa. Kouluilla on kannettavia tietokoneita ja tablettitietokoneita, mutta uusi teknologia edellyttää muutakin. –Parhaillaan digitutorit kartoittavat, minkälaisia laitteita ja ohjelmistoja kouluille kannattaa hankkia, mistä on eniten hyötyä. Opetushallituksen määräraha ei ole tarkoitettu laitehankintoihin, vaan laitteet koulujen täytyy hankkia itse.