Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Sastamala vauhdittaa väkilukua kasvuun Lisää lapsia -kampanjalla – Huippuesiintyjät tähdittävät avajaisia tänään Vammalan torilla

Sastamalan kaupunki ryhtyy järeisiin toimenpiteisiin väkiluvun laskusuunnan kääntämiseksi. Kaupungin konserni- ja elinvoimajaosto ehdottaa kaupunginhallitukselle ja edelleen -valtuustolle, että kaupunki alkaa voimallisesti edistää väkiluvun myönteistä kehitystä Lisää lapsia -kampanjalla. Kampanjan lähtölaukaus on Vammalan torilla jo pikaisella aikataululla – ensimmäisenä pääsiäispäivänä, 1. huhtikuuta. Tilaisuus alkaa kello 18. Kampanjan avaustilaisuuteen ovat tervetulleita kaikki hedelmällisessä iässä olevat naiset ja miehet. Tapahtuman tavoite on, että osallistujat pääsevät tutustumaan toisiinsa ja sopimaan, kukaties, yhteisestä tulevaisuudesta. Mallia Merikarvialta Lisää lapsia -kampanjan avaa kaupungin viestintäpäällikkö Johanna Kurkikangas . Avajaispuheen jälkeen puheenvuoron saavat merikarvialaiset. Merikarvian kuntahan julkisti viime keväänä paljon julkisuutta saaneen Peitonheilutus-kampanjan, jossa aktivoitiin kuntalaisia lisääntymispuuhiin. Kunta päätti samalla muistaa kaikkia juhlavuonna syntyneitä vauvoja huomattavalla 1000 euron vauvarahalla. Yksi Merikarvian kampanjaan osallistuneista perheenäideistä, Anna Kaksonen, saapuu nyt Sastamalan kampanja-avaukseen kertomaan omia kokemuksiaan. Hän toteaa, että heidän perheessään kampanja alkoi lähes tarkkaan vuosi sitten. –Kun päätös oli tehty, kaikki tapahtui nopeasti. Isäntä otti peiton toisesta päästä kiinni ja minä toisesta. Siinä sitä peittoa sitten heiluttelimme pakkasaamussa niin rajusti, että pölypunkit saivat kyytiä, Kaksonen sanoo. Perheeseen syntyi neljäs lapsi helmikuussa. Tuhannen euron vauvarahallekin on tullut käyttöä. –Vaippoja, tutteja ja tuttipulloja. Ai niin, ja isäntä osti lisää peittoja, jotta voimme heilutella niitä enemmän. Hän on kovin innostunut asiasta, Kaksonen muistaa. Kauppiaat ja yrittäjät mukana Styylauspäivillä Sastamalassa on otettu mallia osin Merikarvialta, mutta uuttakin on suunnitteilla. Viestintäpäällikkö toteaa, että yhdessä paikallisten kauppiaiden kanssa on ideoitu kaupallista teemapäivää. Tyrwäyspäivien lisäksi kaupungissa järjestetäänkin tulevana kesänä Styylauspäivät. Paikalliset yritykset tarjoavat viikon aikana erikoistarjouksia. Huonekalu- ja sisustusalan liikkeet ovat ideoineet muun muassa Peittojen pöyhintäpäiviä, joiden aikana petivaatteet ja sängyt voi uudistaa pilkkahintaan. Mukana on muun muassa Huonekaluliike Pekka Ahonen. –Haluamme ehdottomasti olla tässä mukana. Tämä on kaupungilta loistokampanja, toteaa yrittäjä Harri Ahonen. Paikalliset autokauppiaat ovat lupautuneet antamaan kampanjan aikana hyviä perheautoalennuksia. Yksissä tuumin kauppiaiden kanssa on sovittu, että jos samaan perheeseen syntyy viisi lasta viiden vuoden aikana ja perhe asuu Sastamalassa, autokauppiaat myöntävät huippualennuksen tila-autosta. Lisää lapsia -kampanjassa ovat mukana myös paikalliset urheiluseurat Fc Vapsi, VaPS Jääliikunta, RoPo ja VaLePa. Ne lanseeraavat kukin tahollaan Joukkueet täyteen -haasteen. Tavoitteena on saada joka juniori-ikäluokkaan riittävä määrä harrastajia. Deittailua musiikin tahtiin – Katso, ketkä torilla esiintyvät! Lisää lapsia -kampanjan avaustilaisuudessa osallistujat pääsevät deittailemaan hyvän musiikin tahdissa. Puheiden ja virallisen osuuden jälkeen lavalle kipuavat Duo Kova Ralli ja tämän jälkeen Aika Kone. Tanssijalan saavat vipattamaan myös uusi yhtye Neljän lapsen suora ja Children of Sastamala. Aiotko osallistua Lisää lapsia -kampanjaan? Vastaa kyselyyn.