Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kesäreissuja vuorovuosin joko mukavalla Wildcatilla tai rajulla Camarolla

Vanhojen autojen harrastajan elämä on kesällä sellaista, että kateeksi käy. Esimerkkinä on kiikkalainen Tommi Koukku . Tänä kesänä hän ajelee perheineen vuoden 1968 avoautolla Buick Wildcatilla. Ensi kesänä ajokki vaihtuu vuotta vanhempaan Chevrolet Camaroon, tuohon amerikkalaisista elokuvista tuttuun ajopeliin. –Autoilla ajetaan vuorovuosin. Rahaa varataan noin 400 litran määrään bensaa kesää kohti, sanoo Koukku. Kaiken kukkuraksi koko perhe kiertelee kiihdytysajoissa jännäämässä, kuinka kulkee isännän ja tämän kahden kaverin yhteinen kiihdytysauto. Poutainen ja lämmin sää toiveena Koukun perheessä on kolme pientä poikaa eli Miska , Mikael ja Miro joita ei tarvitse kahta kertaa käskeä avoauton kyytiin. Kaksi poikaa istuu takapenkillä ja yksi etupenkillä Tommin ja äiti Susanna Koukun välissä. Kaikilla on tietysti turvaistuimet, joiden kanssa on sumplimista, kun muksut kasvavat koko ajan. –Toivottavasti nyt on tulossa poutainen ja lämmin kesä. Me pärjäämme kyllä, mutta takapenkillä käy isommassa vauhdissa melkoinen viima. Paras ajokeli vaatii vähintään 20 asteen lämmön, vanhemmat toteavat. Susanna tykkää matkustaa enemmän avoauton kuin Camaron kyydissä. –Wildcat lipuu eteenpäin kuin valtamerialus, rauhallisesti keinahdellen. Repivä-ääninen Camaro on tarkoitettu ihan muuhun kuin rauhalliseen ajoon. Yhteistapahtumat kohokohtia Kesän tähtihetkiä ovat cruising-tapahtumat ja tietysti myös Vammalan vappuparaati. Lähin ajotapahtuma on Euran–Huittisten maisema-cruising kahdesti kesässä. –Nuorempana ajeltiin paljon enemmän. Pisin reissu tehtiin Västeråsiin autotapahtumaan. Sillä reissulla kävi niin, että pakoputki katkesi töyssyssä, kun autoa ajettiin laivaan. Äänet oli Tukholman ja Västeråsin välillä melko kovat. Myös Vammalassa on pidetty cruisingeja, mutta ei enää viime vuosina. –Kunpa joku jaksaisi sellaisia vielä järjestää, sanovat Koukut, jotka itsekin ovat olleet järjestelyissä aiemmin mukana. Aika vähän korjaamista Buick Wildcat Convertiblen Tommi Koukku hankki verkkokauppa ebay:n kautta Yhdysvalloista 9 vuotta sitten. Hinta oli muutamia tuhansia dollareita. –Moottori piti putsata perin pohjin. Auton pohjan hitsailin kuntoon 4 vuotta sitten. Pelkääjän puolen etupyörä meinasi irrota ajossa, koska entinen omistaja oli kiristänyt pultit huonosti, luettelee Tommi Koukku auton päällimmäisiä murheita. Puoliso Susanna huomauttaa, että punaruskea auto tarvitsee nykyistä pirteämmän maalin, esimerkiksi hopean tai kirkkaansinisen värin. Niin, ja penkit vaatisivat uusimista. Wildcatissa on 430 kuutiotuuman eli 7 litran kone. joka kehittää 360 hevosvoimaa. Teksasissa 5000 kilometriä Camaron Tommi Koukku kävi ostamassa Yhdysvalloista kaveriporukan kanssa. Ostoalue oli katsottuna valmiiksi Teksasin Houstonista. Kun autoja etsittiin, porukka kiersi vuokra-autolla Teksasia 5 000 kilometrin verran. –Kaukaisena haaveena on lähteä Amerikkaan uudelleen. Ja jos oikein paljon rahaa olisi, ostaisin samalla reissulla 1970-luvun alun arvoauton Plymouth Cudan, naurahtaa Tommi. Voittoja kiihdytysajoista Kiihdytysajoihin Koukku osallistuu ystäviensä Olli Siukon ja Sauli Hiturin kanssa 10 vuotta sitten hankitulla Plymouth Valiantilla, vuosimallia 1965. Kuskina on Hituri, muut ovat mekaanikkoja. Katuautoluokassa menestys on ollut kohtalaisen hyvä. Kisoista on saavutettu useita voittoja, mutta suomenmestaruus puuttuu vielä. Perheet ovat mukana, sillä käytössä on erikoisvarusteltu linja-auto ja asuntovaunuja. Kisoissa käydään noin viidesti kesässä.