Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Pääkirjoitus: Markkinointiviestin pitää liikuttaa Tampere lähelle

Sastamala on omaa paikkaansa etsivä seutukaupunki. Tällaisen määritelmän kaupungille antaa viime viikolla julkaistu seutukaupunkianalyysi. Sastamala sijoittuu analyysin perusteella elin- ja vetovoimaltaan keskikastin seutukaupunkeihin 55 kaupungin joukossa. Oman paikan etsiminen on varmasti luonnollista kaupungille, joka syntynyt kuntaliitoksista vasta vajaat 10 vuotta sitten. Alueella aikaisemmin toimineiden kuntien historia on paljon, paljon tätä pidempi. Sastamalan tunnettuus on vuosien varrella lisääntynyt, mutta edelleen nimen näkyväksi tekemisessä on työtä. Kaupungin sisäisen yhtenäisen toimintakulttuurin ja yhdenmukaisen markkinointiviestin löytäminen vie aikansa. Maine ja mielikuva eivät rakennu hetkessä. Sastamala on kirkastanut viestinnän kärkeään ilahduttavasti. Edelleen markkinointia voi pitää kuitenkin turhan ennalta-arvattavana. Aluetutkija Timo Aro neuvoo Sastamalaa vaikuttamaan markkinoinnissaan eritoten mielikuviin siitä, että Tampere on lähellä. Kuten tutkija sanoo, kilometrit eivät merkitse, vaan tunne siitä, että etäisyys on riittävän lyhyt. Tätä viestiä Sastamala ei kenties vielä ole kirkastanut tarpeeksi. Tampere on lähempänä kuin luuletkaan. Sastamala juhlii vuodenvaihteessa 10-vuotissyntymäpäiväänsä. Tästä juhlasta ja juhlavuodesta kaupungin kannattaa ottaa kaikki mahdollinen irti – niin yhteisöllisyyden ja me-hengen kuin myös markkinoinnin kannalta.