Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Pulinat pois ja mennään taksilla

Taksiliikenne vapautuu kilpailulle. Seurauksia ei voi tietää, mutta mitä jos ainakin Sastamalassa otettaisiin tavoitteeksi taksimatkustuksen lisääminen ja hintojen laskeminen. Tämä voi onnistua kehittämällä taksi- ja linja-autoliikennettä vakavasti ja yhdessä. Sastamalan sisällä liikkuminen vaatii useimmissa tapauksissa henkilöautoa. Koulujen loma-aikoina joukkoliikenne on palveluliikenteen varassa, sillä aikataulun mukaisia reittivuoroja on vain yksittäisiä. Nykytilanteen parantaminen ja asiakaskunnan laajentaminen vaatisi ainakin ympärivuotista liikennöintiä tärkeimmillä yhteysväleillä, kunnollista markkinointia, parempaa joustavuutta, hyvin toteutettuja kilpailutuksia ja hieman lisää rahaa. Halvimmalla tähän voisi päästä ajamalla koulujen loma-aikojen arkipäivinä vähintään 2–4 edestakaista vuoroa esimerkiksi Vammalan keskusta-alueella ja kaikista entisistä pienemmistä kuntakeskuksista vähintään yhteen isompaan keskukseen: Vammalaan, Tampereelle tai Poriin. Koulupäivinä busseja kulkee kohtalaisesti Vammalan keskusta-alueella (paikallisliikenne) ja kuntakeskusten välillä. Ongelmia ovat koulujen loma-ajat eli neljäsosa vuodesta. Bussilla kulkevia työmatkalaisia ei voi pakottaa liikkumaan aina 8–14- tai 8–16-rytmillä, ehkä vain 80–90-prosenttisesti. Toisaalta iltaisin ja viikonloppuisin Sastamalan sisällä busseihin ei riitä joukoittain matkustajia. Järkevää ja joustavaa voisi olla ottaa avuksi taksit. Mitä jos taksimatka olisi bussin vakimatkustajalle noin puolet halvempi? Bussikortin omistaja saisi matkustaa esimerkiksi noin puolella ”mittarihinnoista” taksilla, jos vaikkapa töissä venyy joskus pidempään. Taksimittarihinnat ovat esimerkiksi Vammalasta Kiikkaan tai Heinooseen noin 20, Pehulaan, Karkkuun tai Illoon noin 30 ja Häijääseen 40 euroa. Matkojen lisääntyessä taksien voisi olla edullista ajaa hieman mittarihintoja halvemmalla ja julkinen valta voisi tukea bussikortin omistajien taksimatkoja esimerkiksi noin 5–20 euron palveluseteleillä. Jos esimerkiksi Pehula–Vammala-väliä kulkee päivittäin bussilla ja kerran viikossa taksilla, kuukauden matkakulut olisivat nykyhinnoilla noin 115 euroa. Oman auton ylläpito on lähes takuulla kalliimpaa.