Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Matkustajia hämäävät laiturijärjestelyt eivät hevin muutu – Vammalan asemalla puhutaan tyrvääläisten palikkatestistä, sillä välillä väki astuu väärään junaan

Vammalan aseman laiturijärjestys hämää ihmisiä päivittäin. Paikallistiedon mukaan aseman järjestelyjä nimitetään juuri siksi leikillisesti tyrvääläisten palikkatestiksi. Tuohon testiin lankeaa herkästi sekä paikkakuntalainen että muualta tänne matkaava. Vastikään Tampereelle matkalla ollut nuori astui Porin suuntaan kulkevaan junaan, sillä se oli saanut ensimmäiseksi asemalle saapuneena junana asemaa lähimmän kakkoslaiturin, jonka mieltää herkästi kaupungeista suurimpaan johtavaksi. Viime torstaina entinen pääministeri Paavo Lipponen kiirehti keskimmäiseksi merkitylle ykköslaiturille ja kääntyi siellä kanssamatkustajien puoleen. –Meneehän juna Tampereelle varmasti nyt tästä, hän kysyi. Kysymykseen oli helppo vastata myöntävästi sen jälkeen, kun oli itse edellisviikolla lähes hävinnyt tyrvääläisessä palikkatestissä ja joutunut Porin-junaan. Silloin viime hetken laituritarkistus pelasti ajatukselta, että juna Tampereelle kulkee myös iltapäivällä aivan aseman edessä olevalta laiturilta, johon juna oli Tampereelta aamulla tullessa tuonut. Katso videolta, millaiset hälytysjärjestelmät Vammalan asemalla on, kun juna saapuu asemalle: Miksi Vammalassa raide yksi on keskimmäinen, tekninen johtaja Markku Nummelin Liikennevirastosta? –Asemilla pääraide on turvalaitteiden tietokonetekniikassa valtakunnallisesti rakennettu niin, että se on suora raide, jonne ei ajeta sivuraiteelle, vaan suoraan. Tämä raide saa liikenteenohjauksessa aina pienimmän numeron eli tässä tapauksessa numeron yksi. Vammalassa tämä suora pääraide on toinen raide aseman edestä, ja aseman edessä oleva raide on sivuraide. Esimerkiksi Karkussa ja Nokialla suora pääraide on aseman edessä numerolla yksi. Miksi Vammalan asemalla pääraide ei kulje lähimpänä asemaa? –Siihen on historiallinen syy kymmenien vuosien takaa. Milloin laiturinumerointi voidaan vaihtaa loogiseksi? –Varmaan sitten, kun tietokoneohjausjärjestelmä joskus uusitaan. Järjestys on ohjelmoitu sinne. Ei ole tiedossa, milloin 1990-luvulla hankittu järjestelmä uusitaan. Miksi on niin, että kaikki junat eivät kulje esimerkiksi Tampereelle laiturin kaksi vierestä? –Laituri määräytyy sen mukaan, mikä juna aikataulun mukaan saapuu ensin asemalle. Ensin saapuvaan noustaan asemaa lähimmältä laiturilta. Tähän ainakin pyritään. Onko laitureille tulossa digitaaliset näytöt helpottamaan asiakkaita? –Asemalla on kuulutuslaitteet ja yksi infonäyttö, josta näkee lähtevät junat, mutta mitään lisäsuunnitelmia ei ole olemassa. Kun juna lähtee ykkösraiteelta, pitää ylittää raiteet. Miksi ylittäjää ei pysäytetä puomilla junan tullessa? –Vammalan laituripolulla käytetään valo- ja äänivaroituslaitosta. Puomilaitoksen vaara olisi, että joku jää puomien väliin junan tullessa, jos väylä suljetaan. Esimerkiksi Ruotsissa on niitä käytetty, mutta ratkaisusta pyritään eroon. Tampereen ja Porin välillä alkaa elokuussa kulkea uusia vuoroja arkisin maanantaista perjantaihin seuraavasti: Tampere 10.07–Vammala 10.53–Pori 11.39. Pori 8.15–Vammala 9.07–Tampere 9.51. Montako vuoroa? Vuoroja Tampere–Pori-välillä on uusien vuorojen tultua näin (Porin suuntaan + Tampereen suuntaan): ma–pe: 9 kpl + 9 kpl, la 6 kpl + 7 kpl ja su 6 kpl + 5 kpl.