Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolmannen polven rallikuljettaja Lauri Joona tähtää Sastamalasta huipulle – Hän rentoutuu vain ja ainoastaan yhdessä paikassa

Haastattelun aikana tulee selväksi, että Sastamalan Äetsästä kotoisin oleva kansallisen tason rallikilpailija Lauri Joona elää ja hengittää autoista. Menneisyys, tämä hetki ja tulevaisuus liittyvät tiukasti niihin. 21-vuotias mies kuulostaa puhelimessa hyvin rennolta. Miten rentoudut? –Se on parasta rentoutumista, kun pääsee ajamaan itse tai ainakin katsomaan rallia, hän vastaa. Asia tuli selväksi Joonan mukaan jo alle 10-vuotiaana, kun hän kulki isänsä mukana katsomassa ralleja ympäri maata. Viisi vuotta sitten Joona pääsi ajamaan nuorten rallikisaa, jossa kuljettajat ajavat pikataipaleen ja kartturit siirtymät siksi, että kuljettajilla ei voi vielä olla ikänsä vuoksi ajolupaa. Lajivalintaan vaikuttaa Joonan mukaan myös se, että sekä isä että pappa ovat ajaneet rallia. –Kyllä se on tullut vähän niin kuin verenperintönä. Se ei ole minkäänlainen rasite. Niin mukavaa ajaminen on, hän sanoo. Joona on ajanut kaksi kertaa Suomi Cupin mestaruuteen, ja jatkaa ajamista nyt SM3-luokassa edellistä tehokkaammalla autolla eli Ford Fiesta R2T:llä. Takana on viisi SM3-kisaa sekä muutama kansallinen kisa. –Kaikki kilpailut ovat menneet nousujohteisesti. Ei yhtään keskeytystä ja maaliin olemme päässeet, mikä on tavoitekin tänä vuonna, Joona kertoo. Uusi auto miellyttää kuljettajaa. –Se on yksi kilpailukykyisimmistä autoista, mitä luokasta löytyy. Kotikulmilla perjantaina ja lauantaina ajettu Autoglym Ralli sujui mainiosti. Tuloksena oli oman luokan voitto. –Paremmin ei olisi voinut mennä. Siellä oli mukana ulkomaisia kuljettajia, jotka ovat pärjänneet maailmallakin, Joona kertoo. Kartturi Markus Määtäsen kanssa löytynyt hyvä rytmi oli Joonan mukaan voiton salaisuus. Muullakin oli vaikutusta. –Reitin varrella oli paljon kannustajia, joten se tsemppasi totta kai vielä enemmän. Helle ei Joonan mielestä vaikuttanut suuremmin kalustoon. Rallialueen tuttuus saattaa hänen mielestään tuoda pientä etua, mutta ei ratkaisevaa. –Erikoiskokeet nuotitetaan ennen kilpailua, joten se on kaikille sama. Tosin voi auttaa vähän, kun tietää tiet ulkoa. Kisassa sattui lauantaina myös ulkomaalaiskaksikon loukkaantumisiin johtanut ulosajo, jossa kilpa-auto syttyi palamaan. –Syttymiseen teki varmasti osansa tämä kuuma keli, Joona arvioi. Hän ja Määttänen osuivat paikalle heti onnettomuuden jälkeen. –Isot lieskat näkyivät autossa, ja apua oli annettu jo niin, että palokuntaa vielä odotettiin. Me menimme seuraavalle viestipisteelle ja kerroimme asian, jotta onnettomuuspaikalle saataisiin lisää apua. Sitten ajoimme hissukseen maaliin. Joona kertoo, että onnettomuudet mietityttävät hetken. –Niitä ei saa liikaa miettiä, sillä muutoin ajamisesta ei tule mitään, hän sanoo. Kun Lauri Joona tekee töitä, niin kuinka ollakaan hän tekee niitä autojen parissa perheen kuljetusliikkeessä. Ilman töitä ja yhteistyökumppaneita harrastus ei olisi hänen mukaansa mahdollinen. –Työ on monipuolista. Teen sitä, missä löytyy milloinkin resurssipulaa. Joona pitää mahdollisena, että hän jatkaa yrittäjänä aikanaan. Hän aloittaa syksyllä logistiikkaopinnot Rauman ammattikorkeakoulussa. Joona haluaisi elää moottoriurheilusta, vaikka tie kuljettajana ei veisikään huipulle asti. –Mahdollisuuksia on huoltohommista testikuljettajiin. Kuinka kaukana huipulle pääseminen on? –Kyllä sinnekin on mahdollista päästä, jos yrittää tarpeeksi ja on paljon sponsoreita. Nykyisestä luokastani valitaan testien perusteella ajamaan Suomen MM-ralliin yksi kuljettaja, jonka kaikki kulut maksetaan. Tänä vuonna emme päässeet sinne, mutta ensi vuonna yritämme taas. Ensi vuonna uusi auto on jo vanha tuttu. –Kuluva kausi ajateltiinkin käyttää uuden auton opiskeluun, Joona kertoo. 21-vuotias rallikuljettaja Sastamalan Äetsästä. Ajaa kilpaa rallin SM3-luokassa. Kartturina toimii Markus Määttänen Ylöjärveltä. Joona on kolmannen polven rallikuljettaja isän ja isoisän jälkeen. Tekee töitä perheen kuljetusliikkeessä. Aloittaa syksyllä logistiikkaopinnot Rauman ammattikorkeakoulussa.