Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Sastamalan soiva ihme toteutuu joka vuosi: Pyhän Marian kirkossa ääni löytää jokaisen kuulijan luokse

Sastamalan Pyhän Marian kirkon akustiikan taikavoima jaksaa säväyttää ja yllättää vuosi vuoden perään. Concerto di Margherita -yhtyeen sunnuntaisen konsertin maagisin hetki tuli heti alun lyhyen instrumentaalinumeron jälkeen, kun mezzosopraano Tanja Vogrin avasi Girolamo Frescobaldin aarian Voi partite mio sole . Vogrinin lumoava ääni lähti matkaan alttarilta kohti puisen katon korkeuksia ja kivisten seinien pintoja ja laskeutui sieltä jokaisen kuulijan luokse intiimisti ja koskettavasti. Sastamalan festivaalin kiehtovuuden salaisuus on juuri tässä: Pyhän Marian kirkossa vanha musiikki hehkuu soinnillisesti täydellisessä ja musiikillisesti ainutlaatuisen autenttisessa ympäristössä. Missä päin kirkkoa istutkaan, sävelet löytävät aina tykösi. Kun Vogrin hieman myöhemmin kuvioi kuulaalla äänellään taiturillisesti Luzzasco Luzzaschin madrigaalissa Aura soavessa , tuli todella tiivistetyksi tässä kirkossa mahdolliseksi tuleva musiikin, tilan ja kuulijan suorastaan mystinen kolmiyhteys. Kuin leirinuotiolla Sastamala Gregorianan Pyhän Marian kirkon konsertit alkoivat jo lauantaina festivaalin yleisölle monelta vuodelta tuttujen taiteilijoiden Vivaldi -konsertilla. Sunnuntaina taas kuultiin tapahtuman ensikertalaisia, kun Sveitsistä kotoisin oleva Concerto di Margherita saapui kesäiseen Suomeen. Sastamalan nykyistä menestystarinaan todistaa, että molemmissa konserteissa kirkko oli ääriään myöten täynnä kuulijoita. Viisihenkinen Concerto di Margherita vei kuulijat 1500- ja 1600-luvun vaihteeseen mukavan rennolla, joskin pitkähköllä ohjelmalla. Muutaman numeron olisi hyvin voinut karsia kokonaisuuden tiivistämiseksi. Myöhäisen renessanssin ajan maalliset laulut toivat mieleen eräänlaisen leirinuotiomusisoinnin, jossa juteltiin elämän ihanuuksista, pettymyksistä, toiveista, peloista – ja tietysti rakkaudesta. Concerto di Margherita -yhtyeen välitöntä luonnetta korostaa, että kaikki viisi muusikkoa laulavat ja soittavat. Vaihtelua tuo kokoonpanon jatkuva muuntelu. Myös soittimia vaihdetaan tarvittaessa! Laulavan harpistin Tanja Vogrin ohessa suurimman vaikutuksen tekivät laulua ja teorbin soittoa yhdistävä Francesca Benetti sekä viola da gamban taiturillisesti ääneensä liittänyt Giovanna Baviera . Yhtyeen miehet Rui Stähelin ja Ricardo Leitao Pedro ihastuttivat hyvin italialaistyyppisellä lauluilmaisullaan ja rallattelevalla kitaroinnillaan. ★★★★ Pyhän Marian kirkko 22.7.