Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Kinkkinen kysymys

Ranskan päätös älylaitteiden täyskiellosta saattaa tuntua rajulta ja vanhoilliselta. Kenties vielä omituisemmalta kuulostaa kuitenkin se, mitä tapahtuu teknologiateollisuuden ytimessä San Franciscon Piilaksossa, missä opiskelee muun muassa Yahoon ja Googlen kaltaisten yritysten huippujohtajien lapsia. Piilaaksossa nimittäin priorisoidaan ajattelua, esiintymistä ja vuorovaikutustaitoja, ei digitaalisuutta, ja esimerkiksi edesmennyt Apple-johtaja Steve Jobs tunnetusti kielsi tabletit lapsiltaan. Sähköistä materiaalia voidaan kyllä käyttää, mutta älylaitteita Piilaakson lapset eivät halua kouluun tuoda oppimista häiritsemään. Kun kouluttauduin äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaksi Turun yliopistossa, minulle annettiin melkeinpä ensimmäisenä käsiini iPad-laite. Piti opetella elokuvamainosten tekoa, sähköisiä muistiinpanoja, kosketusnäyttökynän käyttöä ja iPadin yhdistämistä älytauluun. Sähköistä materiaalia painotettiin niin, että tulostuspaperin käyttö oli melkeinpä jonkin sortin synti. Kokeet, tehtävät, esitelmät ja esseet oli kaikki mahdollista tehdä sähköisesti, ja täysin sähköiseksi tulee myös ylioppilaskoe ensi keväänä. Eikä siinä, ei teknologia missään nimessä huono renki ole. Isäntänä se sen sijaan on yhtä armoton kuin roihuava tuli, jonka liekit polttavat talon rakenteita. Teknologian pitäisikin tukea opetusta, ei johtaa sitä. Tiedän, lienen kuin Don Quijote , mutta jokin kello hälyttää, jos esimerkiksi äidinkielen ja kirjallisuuden ylioppilaskokeessa aletaan analysoida musiikkivideoita todennäköisesti vain siksi, että moinen sattuu olemaan tätä nykyä mahdollista. Auskultanttina eli opetusharjoittelijana oli kaikkein turhauttavinta, kun oli valmistellut ja jännittänyt omaa oppituntiaan usean tunnin ajan, ja osa oppilaista kuunteli opettajan sijaan sitä, mitä jossakin Netflix-elokuvassa tai addiktoivassa verkkopelissä tapahtui. Laitteen saattoi toki ottaa pois auktoriteettiaan käyttäen, mutta sen jälkeen oppitunti kiinnosti oppilasta vieläkin vähemmän. Opiskelun, kuten työnteonkin, tulisi olla mukavaa, jotta homma sujuu. Koulun tehtävänä ei kuitenkaan ole viihdyttää oppilaita, vaan koulussa ollaan, jotta siellä opitaan. Älypuhelimen ja tabletin kaltaiset laitteet voivat pahimmassa tapauksessa varastaa oppilaan huomion ja mielenkiinnon niin, että koulu, siis nuoren ihmisen tulevaisuus ja todellinen elämä, jää taka-alalle. Ranskan tilannetta on siksi syytä seurata tarkasti. "Eikä siinä, ei teknologia missään nimessä huono renki ole."