Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Pääkirjoitus: Työ opettaa, mutta koulun pitää opettaa heitä, jotka uhkaavat pudota

Viron opetusministeri delegaatioineen vieraili alkuviikolla Sastamalassa. Hän haki vaikutteita maansa koulutuksen uudistamiseen Suomesta, jossa kuluvan hallituskauden aikana on tehty mittava ammatillisen koulutuksen uudistus. Ministerivieraan erityinen toive oli tutustua Saskyn toisen asteen koulutusmalliin. Ministeri oli vaikuttunut kuulemastaan. Paikallisesti ammatillinen koulutus ei aina saa pelkkää hyvää osakseen. Arvostelijoita riittää. Moni kokee uuden ammatillisen koulutuksen sälyttävän vastuun nuoren oppimisesta työpaikoille – ja liiaksi myös itsenäistymässä olevalle nuorelle itselleen. Pahimmassa tapauksessa vastuuta nuoren oppimisesta ei ota kukaan ja koulupudokkuus lisääntyy. Parhaassa tapauksessa ammattikoulutuksen työelämäpainotteisuus on sitä, mitä työnantajat ovat toivoneet. Nuoret oppivat työelämää, eivät tutkintoa, varten. Suomen opetusministerin erityisavustajan, sastamalalaisen Heikki Kuutti Uusitalon mukaan tämän takia Suomen ammattikoulutusta arvostetaan Euroopan laajuisesti. Paras malli on varmasti jossakin välimaastossa. Ammattilaisten kasvattaminen työelämän tarpeisiin vaatii oppilaitoksilta työelämäyhteistyötä, mutta samalla on pidettävä kiinni niistä nuorista, jotka eivät ole valmiita itsenäiseen vastuunkantoon. Hyville, motivoituneille ja itseään kehittäville ammatillisen koulutuksen käyneille tekijöille on tulevaisuudessakin töitä.