Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Kansanliikkeen paikka 11-tiellä? Valtio tukee Pori-Tampere-junia, mutta ei busseja

Elokuussa Porin ja Tampereen välillä alkoi kulkea uusia arkijunavuoroja ja samaan aikaan Onnibus lopetti 11-tiellä bussien ajamisen maanantaista torstaihin. Muutokset voivat kuulostaa markkinataloudelta, mutta eivät sitä ole. Viime vuosina on arvioitu, että liikenne- ja viestintäministeriön ostoliikennetuesta Porin henkilöjuniin kohdistuu vuosittain noin 3–4,5 miljoonaa euroa. Busseja ei tueta lainkaan. Asetelma on epäreilu 11-tien varressa asuville. Junarata ja valtatie kulkevat eri reittiä pitkin, siksi Porin ja Tampereen välinen joukkoliikenne tarvitsee sekä junia että busseja. Matkustajajunia Porin radalla kulkee noin kahden tunnin välein, esimerkiksi arkisin junia lähtee molemmista päistä noin kello 12.15, 14.15, 16.15 ja 18.15. Uusia junavuoroja on hankalaa lisätä teknisestikin, kuten Porin radan vilkkaan tavaraliikenteen takia. Kahdella bussilla Porin ja Tampereen välille saisi arki-iltapäivisin tunnin joukkoliikenteen vuorovälin. Luontevat bussien lähtöajat voisivat olla esimerkiksi arkisin Porista 6, 8, 13, 15.25, 17.25 ja 20 sekä Tampereelta 6.10, 8.10, 13.10, 15.25, 17.25 ja 19.25. Viikonloppuisin yhdellä autolla voi ajaa puolet vuoroista. Näihin aikoihin bussit kohtaisivat arkisin viidesti Mouhijärven tietämillä. Tällöin Uotsolasta olisi helppoa järjestää edestakainen syöttöliikennejärjestely tienvarsipysäkille. Pori–Tampere-busseja ei tarvitse välttämättä kierrättää Nokian keskustan kautta. Sen sijaan 11-tielle voi lisätä maltillisesti pysähdyspaikkoja, kuten Mouhijärven Iirolan, Tupurlan ja Salmin tienhaarat. Bussit eivät kulje 11-tiellä tyhjinä, sillä Onnibus ajoi yli 5 vuotta päivittäisiä työmatkavuoroja Porin suuntaan. Jos bussien halutaan kulkevan, Kiikoisten, Suodenniemen ja Mouhijärven suunnista kannattaisi nyt pitää ääntä suoraan Pori–Tampere-joukkoliikenteen viranomaisille, eli ely-keskukselle ja liikenneministeriölle. Porintien puutteellinen bussiliikenne ei ole yksittäisen linja-autonkuljettajan tai kaupungin vika. Yksikään yritys ei harjoita liiketoimintaa, jos 100 euron menoja vastaan saa vain 80 euroa tuloja. Alueiden elinvoimalle merkitys olisi kuitenkin suuri. "Pori–Tampere-joukkoliikenne tarvitsee sekä junia että busseja."