Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Valtatie 11:n menetyksiin ei voida tarjota pikaratkaisuja – Sastamala panee joukkoliikennettä lähikuukausina uuteen uskoon

Joukkoliikennettä koskevia päätöksiä tehdään tulevina viikkoina ja kuukausina paljon Sastamalassa. Tämä tarjoaa kaupunkilaisille mahdollisuuden vaikuttaa siihen, miten täällä ja täältä voi kulkea. Pitäisikö esimerkiksi valtatie 11:ltä poistuneita bussilinjoja korvata syöttöliikenteellä rautatieasemille ja sieltä kohti koteja? Onnibus lopetti elokuun puolivälistä alkaen kannattamattomana valtatie 11:ltä bussien päivittäisen ajamisen, mikä hankaloittaa joidenkin koulu- ja työmatkoja. Näiden ihmisten määrää ei tiedetä. –Ikävä kyllä se on niin, että linjoja lakkautetaan, jos niissä ei ole matkustajia, sanoo Sastamalan kaupungin talous- ja hallintopäällikkö Kirsi Sinisalo . Kilpailutuskaudet palvelu- ja paikallisliikenteessä määräävät osaltaan, milloin kaupunki voi tehdä muutoksia joukkoliikenteeseen. –Nykyiset sopimuskaudet päättyvät keväällä. Valmistelemme nyt uusia kilpailutuksia. Asiat ovat vielä aika auki, Sinisalo kertoo. Vastikään kaupunki palkkasi Pirkanmaan ely-keskuksen myöntämällä valtionavustuksella määräaikaisen liikennesuunnittelijan kehittämään paikallis- ja palveluliikennettä. Tehtävään valittu logistiikkasuunnittelija, logistiikka-alan insinööri Ville Lipasti sai pestin vuoden loppuun saakka. –Hän tulee avuksi miettimään paikallis- ja palveluliikenteen linjoja eli missä niiden kannattaisi kulkea ja missä on eniten kyydintarvitsijoita, Sinisalo kertoo. Myös kutsupohjaisen liikenteen suunnittelua käynnistellään parhaillaan. Sastamala pääsi Pirkanmaalta mukaan Sitran rahoittamaan valtakunnalliseen liikkumiskokeiluun Ylöjärven Kurun lisäksi. Kokeilussa kännykkäsovelluksen kautta voi saada tiedon, mistä ja milloin löytyy itselle sopiva kyyti. Kokeilu alkaa tänä syksynä ja päättyy ensi vuoden elokuussa. Tämä kaikki tarkoittaa sitä, että vastauksia kysymyksiin juuri menetettyjen bussilinjojen korvaavista asioista saadaan myöhemmin. –Tähän hätään ei ole mitään tarjolla, Sinisalo sanoo. Hän kertoo, että Sastamalan molemmat rautatieasemat ovat vahvasti esillä uusia suunnitelmia tehtäessä. –Nyt ongelma on se, että paikallisliikenteen aikatauluja on sovitettu Vammalan rautatieaseman kanssa, mutta liikennöinti loppuu niin varhain, että kauempaa pitäisi kulkea henkilöautolla sinne, Sinisalo kertoo. Vammalan rautatieaseman parkkialue kertoo kesälomien päätyttyä, että yhteyttä käytetään. –Junayhteyttä käytetään huomattavasti tästä Tampereelle, josta on hyvät jatkoyhteydet Helsinkiin, Sinisalo arvioi. Vastaavasti myös Karkkuun kulkeva palveluliikenne loppuu liian varhain työmatkalaisten kannalta. –Pitää miettiä, miten ilta-ajan jatkoyhteys saataisiin luotua, hän sanoo. Yhteydet rautatieasemille ovat Sinisalon mukaan niitä asioita, joita pohditaan voimakkaasti tulevina kuukausina. Myös lipputuotteita haluttaisiin muuttaa Sinisalon mukaan niin, että samalla voisi hankkia jatkoyhteyden, oli kulkuväline mikä tahansa. –Sen pitäisi olla asiakkaalle mahdollisimman helppoa ja selkeää.