Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Katsastusten määrä vähenee Sastamalassa ensi vuodesta alkaen – Mitä se tarkoittaa alan yrittäjälle?

Sastamalassa katsastetaan noin 1200 autoa kuukaudessa. Kilpailu on paikkakunnalla kova, sillä katsastusasemia on kolme. Ensi vuonna autojen katsastukset vähenevät Sastamalassa lähes 20 prosentilla. Tämä johtuu viime keväänä voimaan tulleesta katsastusuudistuksesta. Uudistus harventaa uusien autojen määräaikaiskatsastusväliä. Uusien autojen ensimmäinen katsastus on vasta neljän vuoden jälkeen nykyisen kolmen vuoden sijasta. Sen jälkeen auto pitää katsastaa joka toinen vuosi kymmeneen vuoteen asti. Aiemman asetuksen mukaan uusi auto piti viidennestä vuodesta lähtien katsastaa vuosittain. – Parikymmentä prosenttia katsastuksista jää uudistuksen takia pois Sastamalassa. Se tarkoittaa isoa lovea yrittäjälle, sanoo yrittäjä Irma Leijala Katsastus Sastamala Oy:stä. – Potti on ensi vuodesta alkaen pienempi, mutta jakajia on yhtä paljon kuin ennenkin. Uusia tulonlähteitä Koska katsastusten määrä tulee merkittävästi vähenemään, pitää yrittäjien etsiä uusia tulonlähteitä. Leijala sanoo, että uusi toimilupalain muutos mahdollistaa aiempaa laajemman toiminnan katsastuskonttorilla. – Odottaessa voisin vaikka alkaa lakkaamaan asiakkaiden kynsiä tai laittamaan irtoripsiä, tuumaa Leijala pilke silmäkulmassa. – Erilaisia vetonauloja pitäisi keksiä: ehkä miehet uikkareissa autoja katsastamaan. Mitähän asiakkaat siitä tuumaisivat? hän nauraa. Vaimonsa kanssa katsastusasemia Sastamalassa ja Huittisissa pyörittävä Jari Halme harrastaa museoautoja ja pienessä määrin yrityksen puitteissa autojen maahantuontia. – Muutama auto on pihassa myynnissä, ja maahantuontia tulen ehkä lisäämäänkin. Lisäksi teen pieniä autojen korjaustöitä. Jotain korvaavaa toimintaa katsastuksille pitää kehittää, Halme sanoo. Iso nippu muutoksia Toukokuussa voimaan tullut katsastusuudistus on tuonut mukanaan nipun muutoksia. Merkittävimmät niistä koskevat katsastuksen aikaväliä ja ajankohtaa. Yli kymmenen vuotta vanhojen autojen määräaikaiskatsastusväliin uudistus ei tuo muutosta, vaan autot on katsastettava edelleen joka vuosi. Enää auton katsastuspäivä ei määräydy käyttöönottopäivän perusteella, vaan sen mukaan, koska auto on viimeksi katsastettu. – Asiakas voi itse määritellä katsastusajankohdan. Ennen siinä oli määräaika, mutta nyt leima on voimassa vuoden tai kaksi, Leijala selvittää. Hän miettii, käykö tässä niin, että katsastukset painottuvat jatkossa kesäaikaan. – Kesällä ihmisten on helpompi tehdä pieniä autoremontteja omassa pihassa. Kun ihmiset oivaltavat tämän, lisääntyvät kesän katsastukset, Leijala veikkaa. Tuleeko ajokielto aiempaa herkemmin? Mitä muita merkittäviä muutoksia katsastusuudistus on tuonut, Jari Halme? – Mitään kovin suuria muutoksia ei ole tullut. Renkaissa ollaan aiempaa tarkempia, ja se ei ole ollenkaan huono asia. – Moni ajattelee, että ajaa syksyllä vanhat kesärenkaat loppuun, mutta on hyvä muistaa, että syksy on vaarallista aikaa, kun tiet ovat märkiä ja liukkaita. Kesärenkaan minimiurasyvyyden on oltava vähintään 1,6 milliä. – Pakokaasumittausta ei enää tehdä bensiinikäyttöisille alle kymmenen vuotta vanhoille autoille. OBD-mittaus tehdään kuten ennenkin. Napsahtaako ajokielto nyt aiempaa herkemmin? – Jonkin verran enemmän on tullut ajokieltoja, mutta ei paljon. Ajokielto tulee helpoimmin juuri renkaista. Jos urasyvyys on alle 1,6, ajokielto tulee välittömästi. – Myös heikosta käsijarrusta saattaa tulla ajokielto, toisin kuin aiemmin. Entä tuulilasi, määrätäänkö säröllä olevasta tuulilasista ajokielto? – Ei, ellei vika ole merkittävä. Nämä ovat suomalaisautoilijan heikot kohdat Renkaat ja tuulilasi ovat Jari Halmeen mukaan jostakin syystä suomalaisautoilijan heikkoja kohtia. – Ne ovat henkisesti vaikeita asioita asiakkaille, jos niitä pitää lähteä uusimaan. Käykö katsastuksessa koskaan niin, että asiakas suuttuu, jos auto ei mene läpi? – Kyllä sitäkin sattuu. Joskus ihmiset saattavat olla vihaisia, mutta yleensä he kyllä ymmärtävät, että auton pitää olla liikenteessä kunnossa. ”Potti on ensi vuodesta alkaen pienempi, mutta jakajia on yhtä paljon kuin ennenkin.” Irma Leijala