Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Töitä on, mutta tekijöitä ei – Yritykset kilpailevat jo työvoimasta

Töitä on, mutta tekijöitä ei. Tämä on tilanne monessa sastamalalaisessa yrityksessä. Huutavin pula osaavasta työvoimasta on metallialalla. –Metalliala on kärsinyt työvoiman huonosta saatavuudesta jo pitkään, mutta myös muilla aloilla on pula tekijöistä, sanoo projektipäällikkö Maarit Koskinen Avointen työnantajien verkosto -hankkeesta. Työvoimapulasta kärsivät Sastamalassa myös muun muassa elintarvike-, hoiva- ja puutarha-ala. –Oikeastaan laidasta laitaan. Tarvetta on kaikkien ammattiryhmien osaajista, Koskinen sanoo. Töihin Sastamalaan Joutsenten reitin hanke Avointen työnantajien verkosto pyrkii löytämään ratkaisuja työvoiman saatavuuteen. Hankkeessa työnantajat pohtivat yhdessä, miten osaavat työntekijät saadaan houkuteltua töihin Sastamalaan. Hankkeessa on mukana parikymmentä yritystä Sastamalasta, Huittisista, Punkalaitumelta ja Hämeenkyröstä. Sastamalalaisia yrityksiä on mukana yhdeksän. –Mukana on yrityksiä, jotka tarvitsevat työvoimaa, jota ei ole saatavilla. Mukana on myös hyviä kokemuksiaan jakamassa työnantajia, jotka ovat rekrytoinneissa onnistuneet, Koskinen sanoo. Imua Sastamalaan Hankkeen yhtenä tavoitteena on paikallisten yritysten imagon nostaminen ja sitä kautta työvoiman saatavuuden parantaminen. –Yrityskuvaa parantamalla enemmän imua Sastamalaan, Koskinen kuvailee. Hyvä työnantajakuva on hänen mielestään usein kiinni pienistä asioista. –Kun kaksi saman alan yritystä kilpailee työvoimasta, niin työntekijä valitsee sen, kumpi on imagoltaan houkuttelevampi. Totta kai myös palkka on yksi valtti, jolla nykyään työntekijöistä kilpaillaan. Pelkän palkan takia harva työntekijä kuitenkaan vaihtaa työpaikkaa, arvioi Koskinen. –Työntekijä arvostaa viihtyvyyttä ja mukavaa työyhteisöä palkkaa enemmän. Pienillä asioilla isoja vaikutuksia Yrityksen imagoa voi Koskisen mukaan parantaa pienillä asioilla, jotka eivät rahallisesti ole merkittäviä. –Pienillä asioilla on isoja vaikutuksia: yrityksen ympäristön siisteys tai se, että työpaikalla kaikki tervehtivät toisiaan. Nämä antavat vieraalle heti hyvän kuvan yrityksestä.