Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Matkalla Fortniten ammattilaiseksi? Sasky aikoo aloittaa e-urheilun opinnot Sastamalassa

Osa sastamalalaisnuorista lähtee ammattikouluun opiskelemaan tietokonepelien pelaamista ehkä jo ensi syksynä. Tämä on mahdollista, jos Sasky-koulutuskuntayhtymän aikeet etenevät suunnitellusti. Maailmalla räjähdysmäisesti kasvavan tietokonepelaamisen, eli e-urheilun, opinnot käynnistyvät Sastamalassa heti, kun opetustoiminnalle löytyy paikkakunnalta sopiva yhteistyökumppani ja tilat. Opetussuunnitelma on jo valmiina, kertoo Saskyn e-urheiluohjaaja Tanja Kuokkanen. Saskyn tavoitteena on nyt löytää kuntayhtymän alueelta kumppaneita, joiden toiminta tukee pelikoulutusta ja jotka toisaalta voivat hyötyä itse e-urheilun koulutuksesta. E-urheilussa tarvetta palveluille ja tapahtumille E-urheilukoulutusta varten Sasky on hankkimassa EAKR-rahoituksella opintoihin tarvittavat tilat ja pelikoneet. Kuokkanen korostaa, että näiden on tärkeää olla käytössä muutoinkin kuin vain opiskeluaikana. Siksi toivottavaa on, että yrityskumppani voi hyödyntää tiloja esimerkiksi omassa tuotekehityksessään tai toiminnassaan. –E-urheilupuolella on tarvetta erilaisille palveluympäristöille, turnausalustoille, tapahtumatuotannoille ja ravintolapalveluille. Yritykset puolestaan voivat hyötyä suuresta opiskelijamassasta ja löytää työntekijöitä, Kuokkanen sanoo. Esimerkiksi Turkuun avautui tänä keväänä pelitalo Evolution Arena, jonka yhteydessä toimii kahvila. Sasky yksi ensimmäisistä kouluttajista Suomessa Sasky on e-urheiluopintojen kehittämisessä yksi ensimmäisistä toimijoista Suomessa. Tänä syksynä opinnot käynnistyivät jo Saskyn kahdessa yksikössä; Ruovedellä ja Ikaalisissa. Tätä ennen e-urheilun koulutusta on tarjonnut Suomessa Prakticum-ammattiopisto, minkä lisäksi Ahlmanin opistossa on ollut mahdollista suorittaa 10 kuukauden mittainen opintokokonaisuus. Saskyssa e-urheiluopinnot ovat ainakin ensivaiheessa osa muiden tutkintojen vapaavalintaisia opintoja. Lukiossa ne muodostavat 6 kurssin ja ammattiopinnoissa 10 osaamispisteen kokonaisuuden. Kuokkasen mukaan tutkintokoulutuskin voi tulla mahdolliseksi myöhemmin. –Siihen on kuitenkin vielä pitkä matka, Kuokkanen myöntää. Fyysistä harjoittelua ja lajivalmennusta E-urheilun opinnot muodostuvat käytännössä fyysisestä harjoittelusta, henkilökohtaisen osaamisen kehittämisestä ja urheilua tukevista osakokonaisuuksista. E-urheilijalle opetetaan muun muassa terveellisiä ja hyvinvointia tukevia pelitapoja, e-urheilijalle sopivaa ruokavaliota, rentoutumista ja stressinhallintaa, pelitaktiikkaa ja lajivalmennusta sekä yritys- ja edustustaitoja. –Esimerkiksi sponsorointisopimusten ja oman sosiaalisen median strategian luominen sekä erilaisissa tapahtumissa näkyminen ovat e-urheilijalle tärkeitä. Varsinaista pelaamista koulussa on vain muutama tunti kuukaudessa, ja varsinainen peliharjoittelu tapahtuu opiskelijan omalla ajalla. Kuin jääkiekkoa – vain harva pääsee huipulle Kuokkanen vertaa e-urheilun opintoja urheilulajien erikoislinjoihin. Niissä urheilija voi keskittyä harjoittelemaan omaa lajiaan osana opintoja. Samaan tapaan kuin esimerkiksi jääkiekossa, vain pieni osa e-urheilijoista pääsee huipulle. Joillekin e-urheilusta voi tulla ammatti ja osalle hyvä harrastus. Kuokkanen myöntää, että e-urheiluun liittyvät myös negatiiviset kannanotot. Jotkut vanhemmista kokevat huolestuttavana sen, että tietokonepelit ovat usein väkivaltaisia. –On totta, että suurin osa suosituimmista e-urheilupeleistä on taistelu- ja ampumispelejä. Aikuisten silmiin ne näyttävät väkivaltaisilta, mutta nuoret eivät miellä pelejä niin. Ne ovat ennen kaikkea strategiapelejä, Kuokkanen toteaa. E-urheilu tai e-sports on tietotekniikkaa hyödyntävää, digitaalista kilpapelaamista, jota pelataan yksin tai joukkueena. E-urheilu keskittyy suosituiksi valikoituneisiin peleihin. Tällä hetkellä suosituimpia pelejä on 5-10. Suosituimmat e-urheilupelit ovat taistelupelejä. Yleisiä e-urheilupelejä ovat muun muassa Fortnite, korttipeli Hearthstone, League of Legend ja CS:GO. Voimakkaasti kasvava ala. Pojista noin 68 prosenttia ja tytöistä 52 prosenttia pelaa videopelejä. 18-29-vuotiaiden miesten keskuudessa e-urheilu on toiseksi suosituin urheilulaji jääkiekon jälkeen. Ammatti-e-urheilija saa tuloja muun muassa palkintorahoista ja edustustehtävistä. E-urheilu on maailmalla myös vedonlyöntilaji.