Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

"Meno Porintielle on ihan venäläistä rulettia" – Kauppias ehdottaa peltipoliisia ja kuudenkympin rajoitusta Mouhijärventien risteykseen

Valtatie 11:llä Sastamalassa on sattunut viikon sisällä monta vakavaa liikenneonnettomuutta. Moottoripyöräilijä kuoli Mouhijärventien risteyksessä, Kiikoisissa kolme autoa törmäsi toisiinsa kääntymistilanteessa ja lähellä Kokemäen rajaa sattui paha hirvikolari. Samanaikaisesti valtatie 12 Sastamalassa on saanut uutta asvalttia ja kohta saman valtatien varteen rakennetaan riista-aitoja. Onko valtatie 11:n turvallisuuteen kiinnitetty tarpeeksi huomiota? Mätikön sumussa vaarallista Mouhijärven Rabatin kauppias Merja Taupila on huolissaan Mouhijärventien risteyksen turvallisuudesta. – Eräs asiakkaani sanoi, että liikenneympyrää on maastollisesti siihen huono toteuttaa. Sitten pitää olla kuudenkympin lätkät, mutta eivät ne pelkästään auta. Jos peltipoliisi hillitsisi vauhtia siinä, Taupila ehdottaa. – Kun on aamulla Mätikön sumu, niin meneminen Porintielle on ihan venäläistä rulettia. Siinä ei omaa auton nokkaa näe. Olen tästä asiakkaiden kanssa puhunut. Moottoripyöräilijä kuoli risteyksessä viime viikolla. – Ihan turhia kuolemia tommoiset. Paha mieli tulee kun pimeällä menin kymmenen aikoihin ja kynttilöitä siinä palaa. Tee kunnon juttu, että kolahtaa ja päättäjät tarttuisivat tähän asiaan, Taupila sanoo. Vain Tiisalan alikulku tulossa Mitä valtatie 11:n turvallisuuden parantamiseksi aiotaan tehdä? Ainoa jo päätetty investointi on valtatien alituksen eli risteyssillan tekeminen Häijään ja Uotsolan välille Tiisalantien kohdalla, kertoo johtaja Juha Sammallahti Pirkanmaan ely-keskuksesta. – Muita investointihankkeita ei valtatie 11:lle ole tiedossa. Päällystämiset aina katsotaan vuosi kerrallaan. Tulevan talvikauden jälkeen katsotaan, tarvitseeko valtatie 11 minkälaista päällystettä. Aika huonot päällysteet ovat Kiikoisissa sinne Jylhänmaan kohtaan. Siellä on valuasvalttia tehty ja urapaikkauksia. On tullut palautetta, että se ei ole ollut miellyttävä ajaa. Sammallahti kuulee valtateiden 11 ja 12 viime vuosien onnettomuusluvut Tyrvään Sanomilta. – Aika paljon on molemmilla teillä. Se ei ole satunnaisvaihdannan välissä vaan on turvallisuusongelmia. Ei ikinä liikenneympyrää Sastamalan kaupungin yhdyskuntatekniikan päällikkö Pasi Lähteenmäki muistuttaa, että tuleva Tiisalan alikulku parantaa etenkin paikallisten ihmisten turvallisuutta, kun Häijään ja Uotsolan välillä voi autoilla menemättä valtatielle. – Uusi yhteys menee sitten Säästömarketilta Pynnärintielle asti. Lähteenmäki ei ole kuullut, että Mouhijärventien risteykseen olisi ikinä suunniteltu liikenneympyrää. Risteykseen ei edes tulla neljästä suunnasta. Esimerkiksi Kiikoisten ABC:n kohdalle on kaivattu liikenneympyrää. – Ely vastasi siihen, ettei valtateille lähtökohtaisesti niitä tehdä, Lähteenmäki sanoo. Häijääseen on kuitenkin tehty. – Ja se on ollut hyvä ratkaisu: piristysruiske myös alueen yrityksille, joihin on helppo poiketa. Rakennustyöt maaliskuussa Tiisalan risteyssillan rakentaminen alkaa maaliskuussa. – Urakoitsija sai päättää aloittaako työt syksyllä vai keväällä. Valmistumisen takaraja on ennallaan eli syksy 2019. Lähteenmäen mukaan valtatiellä liikkuvalle risteyssillan rakentamisesta ei tule haittaa. Esimerkiksi nopeusrajoitus ei alene. Kun koko rinnakkaisväylä aikanaan valmistuu, niin vanha Tiisalantien liittymä ja muitakin lähinnä maatalousliittymiä katkaistaan. – Silloin koko yhteysvälin pitää olla valmis. Pelkkä siltaurakan valmistuminen ei riitä siihen. Valtatie 11:llä Sastamalassa sattui 23 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta vuosina 2011-2016. Valtatie 12:lla Sastamalassa sattui 20 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta vuosina 2011-2016. Vuosittain molemmilla valtateillä Sastamalassa on yhteensä sattunut 5-9 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta. Vuoden 2017 ennakkotietojen mukaan näillä kahdella valtatiellä sattui Sastamalassa peräti 12 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta.