Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Suosikkitubettaja Vinkare markkinoi Sastamalaa kolmessa videossa – Kyseessä on tiettävästi mittavin yhteistyösopimus tubettajan ja kaupungin välillä Suomessa

Sastamalan kaupunki on pestannut suositun tubettajan, Vinkareena tunnetun Ville Kankareen markkinointimiehekseen. Kaupunki julkisti tänään keskiviikkona tiedon kaupallisen yhteistyön aloittamisesta Youtube-tähden kanssa. Vinkare on Sastamalan Stormista kotoisin oleva tubettaja, jolla on Youtube-palvelussa noin 147 700 tilaajaa. Vinkare on aikaisemmin urallaan tehnyt useita videoita, joissa kiertää vanhalla kotiseudullaan. Sastamalan kaupungin kanssa tehtyyn sopimukseen sisältyy kolme videota, joista ensimmäinen julkaistiin Youtubessa tänään keskiviikkona 26. syyskuuta. Loput kaksi videota ilmestyvät kevään aikana. Kaupungin viestintäpäällikön Johanna Kurkikankaan mukaan kaupunki tavoittelee yhteistyöllä nuorta kohdeyleisöä, jota perinteisin markkinoinnin keinoin on vaikea, ellei mahdoton, tavoittaa. –Ajatus on, että videoista jää muistijälki ja että ihmiset tulevat hyvälle mielelle, kun kuulevat Sastamala-nimen. Toivomme, että myöhemmin, kun Sastamalasta avautuu työmahdollisuuksia, mielikuva kaupungista olisi syntynyt tätäkin kautta, Kurkikangas pohtii. Hän muistuttaa, että tubettajilla on iso vaikutus nuoriin. –Video antaa toivottavasti sysäyksen lähteä katsastelemaan Sastamalaa, ehkä joissain tapauksissa ihan tosi tarkoituksellakin. Vinkareella vapaat kädet – Ensimmäisessä videossa liikkeellä tossumopolla Kaupunki on antanut Vinkareelle vapaat kädet yhteistyövideoiden toteuttamiseen. –Meillä oli suunnitelma siitä, mitä halusimme tuoda videoissa esiin. Vinkare sai listan esimerkiksi Sastamalan kivijalkakaupoista, mutta emme ohjeistaneet häntä millään lailla, Kurkikangas sanoo ja epäilee, ettei ohjeistaminen olisi ollut mahdollistakaan. Ensimmäisessä videossa Vinkare liikkuu kotikaupungissaan vanhalla tossumopollaan ja vierailee muun muassa Kaalisaaren skeittiparkissa, Ellivuoressa sekä vanhassa kesätyöpaikassaan Valokuvaamo Studio-86:ssa. Kaksi yhteistyövideota kuvataan keväällä. Niiden sisällöstä Kurkikangas ei vielä paljasta mitään. Mitä yhteistyösopimus maksaa kaupungille? Sastamalan ja Vinkareen välinen yhteistyösopimus on mittakaavaltaan toistaiseksi yksi laajimmista Suomen kaupunkien ja tubettajien välillä. Näin arvioi Youtube-tähdet kokoavan verkoston Splay Suomen Country Manager Stina Varsikko. –Tubettajat ovat tehneet aiemmin yhteistyötä kaupunkien kanssa, mutta eivät yhtä laajasti kuin nyt Sastamalan kanssa, Varsikko sanoo. Johanna Kurkikangas Sastamalan kaupungilta, mitä kaupallinen yhteistyösopimus Sastamalalle maksaa? –Tiedot ovat luottamuksellisia. Suuruusluokaltaan tässä puhutaan kuitenkin muutamien lehti-ilmoitusten arvosta, Kurkikangas toteaa. –Emme siis ole käyttäneet koko vuosibudjettiamme tähän yhteistyöhön. Sopimuksen kustannukset on jaettu kaupungin kolmen yksikön; markkinoinnin, elinkeinopalveluiden ja matkailun kesken. Vinkare: "Sastamala oli mahtava paikka kasvaa aikuiseksi" Vinkare on aikaisemmin tehnyt kaupallista yhteistyötä muun muassa Taffelin ja Novellen kanssa. Sastamala-yhteistyöhön Vinkare lähti mukaan empimättä. Hän kokee löytäneensä videoyhteistyön kautta omasta kotikaupungistaan uusia puolia. –Tuli nostalgiset fiilikset käydä niissä kohteissa, joissa nuorena on viettänyt paljon aikaa. Sastamalassa on mukava tehdä videoita ja on kiva tuoda omaa kotipaikkakuntaa tutuksi myös omille katsojille, Vinkare toteaa. Hänellä on kotikaupungistaan hienoja muistoja. –Sastamala oli mahtava paikka kasvaa aikuiseksi. Huomaan aina välillä, kuinka kaipaan ison kaupungin vilinästä Sastamalan sopivaan sykkeeseen. Katso Vinkareen ensimmäinen Sastamala-yhteistyöhön kuuluva video täältä. Lue myös: Näin tubettaja Vinkare vietti viikonloppua Sastamalassa – videolla jo yli 43 000 näyttökertaa Stormista sosiaalisen median huipulle – Ville, 26, perusti toiminimen ja tienaa nyt elantonsa tubettamalla