Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Pääkirjoitus: Rohkea markkinointi erottuu eikä välttämättä vaadi paljon

Sastamalan kaupunki voi paistatella useiden valtakunnallisesti tunnettujen brändien siivellä. VaLePa näkyy ja kuuluu urheilu-uutisissa, sastamalalaislähtöisen Mauri Kunnaksen Herra Hakkarainen tunnetaan lapsiperheissä, samoin kuin kaupungissa asuvien Aino Havukaisen ja Sami Toivosen Tatu ja Patu. Youtubessakin Sastamalalla on osaajansa. Tunnetuin heistä on Ville Kankare, Vinkare, jonka nimeä ei tarvitse nuorille tavata. Lähes 150 000 kanavan tilaajaa tietää, kenestä on kyse. Sastamalan kaupunki on tarttunut markkinoinnissaan entistä pontevammin härkää sarvista. Kaupunki julkisti keväällä yhteistyösopimuksen VaLePan kanssa ja eilen Vinkareen kanssa. Uudella yhteistyöllä kaupunki haluaa tavoittaa entistä useammat kohderyhmät ja synnyttää mielikuvan siitä, että Sastamalaan kannattaa tutustua. Kaupungin nimi nousee toivottavasti entistä useampien tietoisuuteen, sillä hyvin tiedossa on ollut se, että 10-vuotiaan kaupungin nimeä ei tunneta riittävästi muualla. Sastamalan kaupungin strategiassa painotetaan rohkeaa realismia. Omalta osaltaan uudenlainen markkinointitapa osoittaa myös rohkeutta. Tässä laajuudessa Sastamala on Suomen kaupunkien edelläkävijä tubettajayhteistyössä. Vinkareen videot ovat pieni askel tunnettuuden lisäämisessä, kuten ovat Tatu ja Patu -kirjat, VaLePa ja Herra Hakkarainenkin. Ne kuitenkin tukevat kaupungin markkinointia lähes annettuina, toistaiseksi pienin kustannuksin. Avaimet Sastamalan tunnettuuden lisäämiseen kaupungilla jo ovat. Enää pitää liittää nämä nimihenkilöt ja -tahot ihmisten mielikuvissa toimivalla tavalla Sastamalaan. Siinä mielessä ollaan oikealla tiellä.