Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Tosimiehen selkätreeni yllätti suosiollaan Sastamalassa – "Kipeä selkä ei ole vihollinen"

Miehet tarvitsevat Sastamalassa oman vesijumpparyhmän. Tämän todisti Tyrvään Seudun Selkäyhdistyksen tempaus tänä syksynä. Selkäyhdistys järjesti miehille oman maksuttoman vesijumpparyhmän. 25 miehen ryhmä tuli täyteen saman tien. –Mietittiin miten saadaan miehiä liikkumaan ja pitämään huolta selkäterveydestä. Saimme järjestettyä taloudellista tukea ja päätimme järjestää miehille oman vesijumpparyhmän, kertoo Tyrvään Seudun Selkäyhdistyksen puheenjohtaja, Selkäliiton hallituksen jäsen Eira Mäkitalo . Ryhmä kokoontuu viisi kertaa fysioterapeutti Pia Marttilan ohjauksessa Karkun Voimarinteellä. Vesijumppa on osallistujille maksuton. Kaikki eivät mahtuneet mukaan Ryhmän suosio yllätti järjestäjät. –Pantiin ilmoitus lehteen ja jo seuraavana aamuna 25 hengen ryhmä oli täynnä. Valitettavasti yhdeksän halukasta jäi ulkopuolelle, Eira Mäkitalo kertoo. Miesten ryhmä kokoontui Voimarinteellä ensimmäisen kerran 2. lokakuuta. Palaute ensimmäisen jumppakerran jälkeen oli positiivista. Mäkitalo sanoo, että mikäli innostusta on, miehet voivat jatkaa ryhmässä vastakin. –Mikäli miehet haluavat, heillä on mahdollisuus jatkaa ryhmässä maksullisena. Ryhmään tarvitaan 25 halukasta, jotta saadaan kustannukset peitettyä ja maksu pidettyä kohtuullisena. Tehokasta vesiliikuntaa Maanantaisin selkäyhdistyksellä on kolme vesijumpparyhmää ja niissä naisten joukossa on vain muutama mies. –Aika näyttää miten asia etenee. Liikunta varsinkin vedessä on erittäin tehokasta selkäterveyden ylläpitämisessä ja myös vaivojen ennaltaehkäisemisessä, Mäkitalo sanoo. Hän muistuttaa, että Tyrvään Seudun Selkäyhdistys ei ole vain selkäsairaiden yhdistys, vaan ennaltaehkäisy ja selkäterveyden hoito ovat tärkeässä osassa. Rakasta selkääsi! Valtakunnallista selkäviikkoa vietetään 15.–21. lokakuuta. Selkäviikon ja maailman selkäpäivän teemana on Rakasta selkääsi. Teemalla kannustetaan ihmisiä huolehtimaan selästään ja suhtautumaan siihen rakastavasti. Selkä tarvitsee liikettä pysyäkseen toimintakuntoisena ja terveenä. Tutkimusten mukaan monipuolinen ja säännöllinen liikunta suojaa selkävaivoilta, ja liikunnalla on myös kipua lievittävä vaikutus. Selkäkipuisen kannattaa kokeilla eri liikuntamuotoja ja löytää itselleen mieluisin tapa liikkua. Se voi olla myös arkiliikuntaa. Kuntoutumisessa ja selkäkivusta toipumisessa keskeistä on oma suhtautuminen kipuun. –Kipeää selkää ei kannata kokea vihollisena, vaan tärkeää on kuunnella omaa selkäänsä ja ymmärtää kivun syitä. Selkäkipuisen on hyvä pohtia, auttaako kipuun liike tai liikunta, voiko ergonomiaa arjessa tai työssä parantaa vai kaipaavatko selkä ja mieli rentoutumista ja aikaa palautumiseen, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.