Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Pajurannan sarjajohto vietiin tuomaripelillä – "Tiedän itse, että voitin ajamalla molemmat lähdöt"

Trofeo Nazionale Abarth kauden toiseksi viimeinen kilpailutapahtuma ajettiin viikonloppuna Italiassa legendaarisella Monzan radalla. Sastamalalainen Juuso-Matti Pajuranta suuntasi viikonloppuun tiukasti voitot mielessään sarjapisteiden toiselta sijalta. Pajuranta on tehnyt viimeisissä kilpailuissa vakuuttavaa jälkeä: hän nousi edellisen kilpailun päätteeksi 14 pisteen päähän sarjaa johtavasta Barberinista. Virhe jarrutuksessa Monzassa viikonloppu käynnistyi ajamisen osalta lauantaiaamuna vapaalla harjoituksella, jossa Pajuranta oli toinen vain 0,03 sekuntia tiimikaveri Andrea Mabellinia hitaampana. Aika-ajo oli puolestaan vuorossa Suomen aikaan iltapäivällä. Sastamalalainen selvitti helposti tiensä ensimmäisestä osiosta Superpole aika-ajovaiheeseen. Pajuranta teki ensimmäisellä yrityksellään virheen jarrutuksessa, kun jo ennen Superpole-osiota alkanut vesisade kasteli rataa, niin oli aikaa enää mahdotonta parantaa. Lopputulokseksi jäi kolmanneksi nopein aika ja kolmosruutu sunnuntaina ajettavaan ensimmäiseen kilpailuun. Pajuranta veti letkaa Sunnuntaina aamulla ensimmäisen kilpailun piti alkaa Suomen aikaan kymmeneltä, mutta rankka sumu Monzassa esti ajamisen ja kilpailu pääsi starttaamaan noin tunnin myöhässä. Kilpailussa Pajuranta teki vakuuttavaa jälkeä. Hän nousi kärkeen ja veti letkaa maaliin asti sarjajohtaja Cosimo Barberinin ahdistellessa. Näin ensimmäisen kilpailulähdön jälkeen sarjatilanne oli kutistunut jo siihen tilanteeseen, että ero Barberinin ja Pajurannan välillä oli enää kahdeksan pistettä. Barberini protestoi Toiseen kilpailuun Pajuranta starttasi ensimmäisen kilpailun voiton jäljiltä ruudusta kahdeksan, mutta jälleen kerran sastamalalainen kipusi kärkeen ja ajoi lähdön voittoon sekä kilpailun nopeimman kierrosajan. Kilpailun jälkeen Pajuranta johti sarjaa jo kolmella pisteellä, kunnes Barberini teki protestin suomalaisen autossa olleesta sähköjohdon pätkästä, jolla otettiin suoraan akusta virta tuuletusflektiin. Pajurannan tiimi oli kysynyt ennen kilpailua järjestäjältä lupaa käyttää kyseistä johtoa, koska flektiä ei saatu muuten toimimaan. Ennen kilpailua asia oli kunnossa eikä siinä ollut ongelmaa, mutta kilpailun jälkeen Barberinin protesti hyväksyttiin ja suomalaiselle seurasi tilanteesta hylkäys. Näin piste-ero sarjassa on nyt 26 pistettä Barberinin hyväksi. –Kyllähän tämä oli minun viikonloppu ja tiedän itse, että voitin ajamalla molemmat lähdöt. Sarjan kannalta todella huono homma, kun toisen kisan voittopisteet viedään kisan jälkeen, Pajuranta sanoi. –Barberini on tuttu jo viime vuodelta, kun ulkopuolista apua hankittiin sekoittamaan pakkaa Imolaan. Mugelloon lähdetään silti voittamaan ja vauhti on siellä missä pitääkin. –Itse en kuitenkaan noita autoja huolla, joten sen puolesta ei voi oikein tuota omaan piikkiin laittaa, ja se tässä miestä syökin, närkästynyt Pajuranta kertasi sunnuntai-iltana. Sarjan viimeinen kilpailuviikonloppu kaasutellaan kolmen viikon päästä Mugellon radalla Italiassa.