Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Eurovaalikone

Mieti, mistä ostat ja kuka joululahjoistasi hyötyy

Oletko ostanut tavaraa tai palveluja verkosta? Todennäköisesti. Paytraylin Verkkokauppa Suomessa 2018 -raportin mukaan 53 prosenttia suomalaisista kuluttajista on ostanut verkosta vaatteita, 36 prosenttia erilaisia lipputuotteita ja 16 prosenttia jo myös päivittäistavaroita. Verkko-ostosten määrä ja suomalaisten niihin käyttämä euromäärä kasvavat huimaa vauhtia katsoopa asiaa minkä tilaston mukaan tahansa. Paytrail ennakoi kuluvalle vuodelle 18 prosentin kasvua verrattuna viime vuoteen, ja euromääräisesti puhutaan jo 12,2 miljardin euron summasta. Kaupan liitto puolestaan kertoo, että suomalaiset ostivat viime vuonna tavaroita verkosta yhteensä 4,9 miljoonalla, mikä on 8 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Ristiriitaa korostaa se, että kokonaisuudessaan vähittäiskauppa kasvoi samaan aikaan vain noin 2 prosenttia. Kuluttajan kannalta on helppoa nettishoppailla kotisohvalta, mutta tähän hyödyt jäävätkin. Huolestuttavaa on, että viime vuonna enää 54 prosenttia suomalaisten verkko-ostoksista tehtiin kotimaisissa kaupoissa (Kaupan liitto). Ulkomaiset verkkokaupat houkuttavat yhä enemmän, mikä tarkoittaa entistä vähemmän euroja ja työtä Suomeen. Kun mittakaavaa pienentää, ongelma korostuu myös paikallisesti. Verkkokauppa syö sastamalalaisten yrittäjien ansioita, paikallisten työmahdollisuuksia, kaupungin veroeuroja ja sitä kautta meistä jokaisen hyvinvointia. Tätä on syytä pohtia etenkin nyt joulun alla.