Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Vaalikone

Mouhijärveltä voi tulla osia myös Tampereen ratikoihin – 43 ihmistä työllistävän Honpumetin kulmakivenä on kiskokalusto ja apujalkana meriteollisuus

Valtiontakausten synnyttämä pitkä toimitusketju tuo työtä myös Sastamalaan. Mouhijärvellä lämminverihevosten naapurissa tehdään osia Turun telakan risteilijöihin – ja lukuisiin muihin laivoihin. –Emme tee mitään suoraan telakoille, vaan olemme isompien osatoimittajien ketjussa. Toimimme alumiinipursottajien ja valmiita kokonaisuuksia tekevien systeemitoimittajien välissä. Osa tuotteista menee laivoihin myös niin, että emme tekovaiheessa edes tiedä niiden päätyvän merenkulkuun, Honpumetin hallintojohtaja Heimo Honkala kertoo. Honpumet toimii Mouhijärvellä. Honkala on alumiinin työstöön erikoistuneen Honpumet oy:n osakas. Yhtiön tekemiä osia käytetään muun muassa laivojen sähkömoottoreissa, apu- ja pääkoneissa, parvekkeissa ja sisustuksessa. Moottoripuolella Honpumetin asiakkaana on Hydro (Wärtsilän moottoreita) ja parvekkeissa Jukova. Honkala muistuttaa, että meriteollisuuden tuotteet eivät ole yhtiön tukijalka. Ne ovat enemmänkin tärkeä apujalka. –Laivoissa käytetään paljon alumiinia. Me olemme mukana hyvin kapealla tuotealueella. Meriteollisuuden osuus liikevaihdostamme vaihtelee vuosittain. Välillä se voi olla 20 prosenttia, välillä 5. Keskimäärin se voisi olla kymmenen prosenttia vuodessa. Alun perin maatalouden sivuelinkeinona alkaneen Honpumetin palveluksessa on nyt 43 ihmistä. Viime vuonna yhtiön liikevaihto oli 4,2 miljoonaa euroa. Honkala järkeilee niin, että meriteollisuus työllistää yhtiössä neljä ihmistä pysyvästi. Kiskokalusto eli junien ja metrojen osat ovat Honpumetin toiminnan kulmakivi. Yrityksen ohjelmassa on yli tuhat erilaista junissa ja metroissa käytettävää tuotetta. Kiskokaluston osuus yhtiön liikevaihdosta on 40–45 prosenttia. Mouhijärveltä saattaa tulla osia myös Tampereen ratikoihin, sillä Skoda on Honpumetin asiakkaana mutkan kautta. Honkala arvioi, että valtioiden takausjärjestelyt vääristävät kansainvälistä kilpailua, mutta: –Muut maat tukevat yrityksiä vielä enemmän kuin Suomi. Olisi hyvä, jos päästäisiin edes samalla viivalla kilpailijoiden kanssa. Miljardien laivakaupoissa pienikin hyöty rahoituksessa tarkoittaa miljoonia euroja. Siksi nämä ovat tärkeitä asioita. Honpumetin tilauskirjat ovat täynnä. –Nyt voi nähdä, että ensi kesälomiin asti on täysi vauhti päällä. Se on pitkä aika tilauskonepajalla. Ottaisimme vaikka muutaman ammattilaisen lisää, jos heitä olisi tarjolla.