Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Vaalikone

Tämä uutuuslaji takaa hyvät yöunet – Miehetkin innostuivat

Tätä olisi hurjan hieno kokeilla! Näin sastamalalainen Marianne Haukipää ajatteli, kun muutama vuosi sitten näki ilmajoogavideon netistä. –Kun viime keväänä kuulin, että ilmajoogaa voi harrastaa Sastamalassa, eikä sitä varten tarvitse lähteä kauemmas, tulin heti tunnille, Haukipää sanoo. Liikuntakeskusyrittäjä Hanna Ollinpoika kertoo, että Pinkissä ilmajoogaa on voinut harrastaa vuoden ajan. Sastamalassa myös Motio järjestää ilmajoogatunteja. –Ilmajooga on keksitty New Yorkissa 2006, Suomeen se rantautui 2014 ja Sastamalaan se on tullut verrattain nopeasti, Ollinpoika sanoo. Hänen mukaan Sastamalassa on kokonaisuudessaan monipuolinen tarjonta erilaisia ryhmäliikuntatunteja. Esimerkiksi ilmajoogaa voi toistaiseksi harrastaa vain harvassa Sastamalan kokoisessa kaupungissa. Pinkkiin ilmajooga löysi tiensä, kun yrittäjät halusivat perinteistä ryhmäliikuntaa rauhallisemman tunnin, joka kuitenkin olisi enemmän liikuntaa kuin meditaatiota. Ollinpojan mukaan laji ei edellytä harrastajaltaan esimerkiksi joogataustaa, vaan sopii kenelle tahansa. Ainoita esteitä, jolloin ilmajoogaa ei suositella, ovat raskaus, korkea verenpaine ja vakavat selkävammat – lieviin selkäongelmiin ilmajooga voi tuoda helpotusta. Tämän on todennut myös Marianne Haukipää, joka innostui lajista ensikokeilulla. –Ilmajooga tarjoaa erilaisen mahdollisuuden kehonhallintaan kuin muut tunnit, ja se on tehnyt hyvää erityisesti selälleni. Mitä ilmajoogatunnilla sitten tapahtuu? Tunnin alussa on alkurauhoittuminen ja -lämmittely. Tämän jälkeen siirrytään erilaisiin venytyksiin ja niistä liikkuvuutta ja voimaa lisääviin liikkeisiin. Tunti päättyy rentoutukseen. Miesten ryhmä heti täyteen Ilmajooga lisää liikkuvuutta, kehonhallintaa ja voimaa, parantaa keskittymiskykyä ja taitoa rauhoittua. Haukipään mukaan se on tehokas tapa unohtaa arjen kiireet ja taata itselleen hyvät yöunet. Perustuntien lisäksi Pinkissä alkaa keväällä ilmajoogatemppuilu. Miesten oma ilmajoogaryhmä on pyörinyt syksystä lähtien. –Yllätyimme, kuinka pian miesten ryhmä täyttyi. Miehet taas yllättyivät siitä, kuinka nopeasti ilmajooga on parantanut liikkuvuutta ja kuinka tehokas tunti on: harva jatkaa sen jälkeen enää salille, vaikka moni ehkä ajatteli aluksi, että vain lämmittelee ilmajoogalla ennen varsinaista treenausta, Ollinpoika toteaa. Kunhan kroppa tottuu Yhden vihjeen miltei vuoden ilmajoogaa harrastanut Marianne Haukipää antaa ensikertalaiselle: jos liina tuntuu ensimmäisellä tunnilla painavan liikaa nivusia tai jalkoja, sitä ei kannata pelästyä. Tunne häviää muutaman kerran jälkeen, kun kroppa tottuu liinaan ja sen avulla tehtäviin asentoihin. KOMMENTTI Tunti, jolla roikutaan liinan avulla pää alaspäin. Koska ennakkokäsitykseni ilmajoogasta oli tällainen, odotin tunnille mennessäni juuri tätä liikettä. Tunnin puolivälissä erilaisia venytyksiä tehdessä aloin jo epäillä, olenko käsittänyt jotakin väärin. Mahtaako roikkumista koskaan tullakaan? Tulihan se. Ensin käsillä hyvä ote liinasta, liina oikeaan kohtaan lantion tietämille, jaloilla hyvä ote liinasta ja roikuin pää alaspäin! Tunne oli hieno, vaikka käsien irrottaminen liinasta ensimmäisellä kerralla hirvitti. Ohjaajan mukaan venytys tekee erityisen hyvää selälle, mutta roikkuessani en miettinyt sitä. Olo oli kuin lapsena puuhun kiivetessä: mahtava. Paitsi, että liinaan tottumattomat nivuseni pakottivat palauttamaan jalat muutaman minuutin päästä maahan. Mitä opin? Ainakin sen, että ilmajooga on paljon muutakin kuin tämä liike. Ennakkokäsitykseni lajista oli siis varsin kapea. Ehdin myös miettiä, olenko liian aikuinen. Miksi en muuten vaan roiku useammin pää alaspäin vaikkapa renkailla? Miksi niin monta kivaa asiaa unohtaa aikuisena? Ilmajoogan alkeis- ja jatkokurssi alkavat Pinkissä viikolla 2. Kaikille avoin tunti sunnuntaisin 13.1. klo 16.30. Ilmajoogatunneille on ennakkoilmoittautuminen.