Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö

Sähköbussista katkesi yhtäkkiä ohjaustanko liikennevaloissa Helsingissä – Kyseistä Linkkerin bussia ei ollut tehty Sastamalassa

Sähköbussi, josta meni yhtäkkiä ohjaustanko poikki liikennevaloissa Helsingissä, oli valmistettu Lahdessa vuonna 2016, kertoo Linkkerin toimitusjohtaja Sami Ruotsalainen . –Kyseessä oli meillä Villähteellä valmistettu auto ennen Sastamalan-tuotannon aloittamista, Ruotsalainen sanoo. Fortaco aloitti kesällä 2016 sähköbussien valmistuksen Vammaksen teollisuusalueella Vammalassa. Valtaosa Linkkerin vuoden 2016 sähköbusseista tehtiin jo Sastamalassa. Tuotanto kuitenkin loppui kevääseen 2017 mennessä. Nyt sähköbusseja valmistetaan Lahdessa. Puolet jo tutkittu Helsingin Sanomien mukaan Linkker-bussin ohjaustanko petti uudenvuoden päivänä. Onneksi ei kuitenkaan ajon aikana. Tapauksen takia Linkker asetti viime viikolla väliaikaiseen ajokieltoon useita sähköbussejaan Helsingissä, Turussa, Ruotsissa ja Tanskassa. Syy murtumalle oli ohjaustangon särö, joka oli edennyt väsymismurtumaksi. Särö oli syntynyt todennäköisesti varren valmistusprosessin yhteydessä. Ruotsalaisen mukaan puolet tutkituista sähköbusseista on nyt saanut luvan palata takaisin liikenteeseen. Tutkituissa autoissa ei ole havaittu vikaa. Turussa tutkittiin jo kuusi sähköbussia ja tällä viikolla tutkitaan Helsingissä kahdeksan sähköbussia sekä Kööpenhaminassa kaksi. Linkkerin sähköbusseja on tutkittu myös Ruotsissa? –Ne ovat niin tuoreita autoja, että niille on tehty vain visuaalinen testi, ei röntgentestiä. Ne ovat jo ajossa, Ruotsalainen kertoo. Linkkerin sähköbussi oli yksi kuudesta ehdokkaasta Suomalaisen insinöörityöpalkinnon saajaksi vuonna 2018. Palkinto jäi saamatta. Sastamalaa ei tyrmätä Viime viikolla Ruotsalainen kertoi Tekniikka&Talous -lehdessä, että kotimaiselle sähköbussivalmistukselle ei tahdo löytyä kotimaisia rahoittajia. Peli- ja virtuaalimaailma houkuttelee enemmän ja rahoitusvaikeudet haittaavat kauppojen tekemistä. Onko sähköbussien valmistus loppunut kokonaan Sastamalassa? –Onhan se aina mahdollista aloittaa uudestaan, mutta tällä hetkellä ei ole mitään sovittua. Ei ole kuitenkaan mitään semmoista, miksi se ei voisi alkaa uudestaan, toimitusjohtaja Ruotsalainen sanoo. Linkkerin talousjohtaja Tom Granvik kertoi reilu vuosi sitten Tyrvään Sanomissa, että Sastamala tulee kyseeseen aina silloin kun isompiin sähköbussien valmistussarjoihin on tarvetta. Lahden Villähteellä toimiva Linkker työllistää 37 henkilöä ja tänä vuonna työntekijöiden lukumäärän odotetaan kasvavan useilla henkilöillä. Merkittävin rekrytointitarve kohdistuu asentajiin ja tuotantoa tukeviin insinööreihin. Suurin osa kuluvan vuoden noin 30 sähköbussin tuotannosta menee vientiin ja osa näistä kootaan paikallisesti kohdemaissa.