Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö

Lumenauraaja kuulee Sastamalassa monenlaista narinaa – Mutta mitä ihmettä ovat "valopilkut"?

Milloin aurataan huonosti, liian äänekkäästi tai väärään aikaan. Milloin naristaan siitä, kun aurauskalusto on liikkeellä liian pitkiä aikoja, ja verorahoja kuluu. Työkoneenkuljettaja Tero Kollin Sastamalan kaupungilta lienee kuullut kaiken mahdollisen palautteen mitä tulee katujen talvikunnossapitoon. –Me puhumme oravanpyörästä. Niin tai näin, aina on jokin huonosti, Kollin toteaa. Hän puhuu myös "valopilkuista". Mitä ne oikein ovat? –Se on sitä, kun näytetään keskisormea ja soitetaan torvea. No, tulee sitä kiitostakin toisinaan. TyrväänSanomien mielipidepalstalla kiiteltiin viime viikolla auraajia siitä, kun lumet oli talvimyräkän jäljiltä putsattu kaduilta jo varhain aamulla. –Tavoite on, että lumet saadaan aurattua keskustan kaduilta ja kevyen liikenteen väyliltä aamukuuteen mennessä, jotta ollaan pois jaloista, kun työmatkalaiset ja koululaiset lähtevät liikkeelle. Pitkiä työvuoroja Runsas lumentulo tiesi alkuviikolla kaupungin katujen kunnossapidon porukalle pitkiä työvuoroja. –20 tuntia saatetaan ajaa yhtä soittoa. Skarppina on oltava koko ajan. Pää pyörii hytissä kuin pöllöllä, sanoo Kollin. Nollakeli ja räntäsade ovat auraajan painajaisia. –Suojalumi on liukasta, sotkeentuu tiukkaan ja sitä on vaikea saada pois. Pakkaslumi on helpointa työstää. Kovalla lumisateella aurauskalusto on Sastamalan keskustassa liikkeellä yöllä. Päivällä liikenteen seassa aura-auto aiheuttaisi liikaa vaaraa. –Tiehöylä painaa 20000 kiloa. Siihen toppaa kuin seinään, jos sitä päin ajaa, varoittelee Kollin. Hän toivoo tiellä liikkujilta malttia. –Työtämme me vain tehdään, ja liikkeelle lähdetään sitten, kun käsky ylemmältä taholta tulee. Toinenkin toive tiehöylän kuljettajalla on: jos mahdollista, kohtaamista aura-auton kanssa tulisi välttää. –Osa autoilijoita ymmärtää käyttää vaihtoehtoisia reittejä, jos he näkevät, että aura menee edellä, mutta välillä näkee aika hurjia ohituksia. Kollin muistuttaa, että Suomessa talvi on talvi, eikä silloin voi odottaa, että on kesäkeli. Koska liikkeelle? Kuinka paljon pitää olla lunta, jotta kaupungin aurauskalusto lähtee liikkeelle, kunnossapitomestari Heikki Järvensivu ? –Se on tapauskohtaista, mutta kun lunta on kaksi senttimetriä, niin silloin yleensä lähdetään. Jos lunta sataa taivaalta koko ajan, niin silloin odotetaan sateen loppumista ja koneet lähtevät vasta sen jälkeen. Kolmen luokan katuja Sastamalan kaupungin hoidossa olevat tiet on luokiteltu kunnossapidon kiireellisyyden mukaan kolmeen luokkaan. Pääsääntöisesti ykkösluokkaan kuuluvat ydinkeskustan kadut sekä kevytväylät ja vastaavasti kolmosluokkaan sivukylien tiet. Esimerkiksi Kiikoisissa ja Suodenniemellä ei ole yhtään ykkösluokkaan kuuluvaa tietä. Sastamalassa satoi alkuviikon aikana paikoin jopa runsaat kymmenen senttiä lunta. Joko kaikki lumet on teiltä aurattu? –Keskustan alueella kaikki on aurattu, mutta sivummalla työ jatkuu, Järvensivu sanoo. Loppuviikolla Suomeen ennustetaan jälleen uusia lumisateita. Sastamalassa kaupungin hoidossa olevia katuja ja kaavateitä on kaikkiaan 174 kilometriä ja kevytliikenneväyliä 104 kilometriä. Talviaurauksessa ja hiekoituksessa sovelletaan teknisen lautakunnan päättämiä katuluokituksia. Sastamalan keskustassa (vesistön eteläpuolinen Vammala) katujen talvihoito tehdään kaupungin omana työnä, muualla aurauksesta ja liukkaudentorjunnasta vastaavat urakoitsijat. Kaupungilla kunnossapitotyössä käytössä on kaksi tiehöylää, kolme traktoria ja kaksi pyöräkuormaaja. Talvikalvikunnossapidon päivystysnumero on 040 660 2321 ark. klo 16–07, la-su 24 h.