Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö

Hukkanen: Ensimmäiset kalakuormat lähtevät toivottavasti vielä tämän vuoden aikana Sastamalasta Kiinaan – Lentokuljetuksin tuoretta arvokalaa hotelli- ja ravintolaketjuille

Vaikka sastamalalainen Kalaneuvos sai juuri vientiluvan Kiinaan, eivät kalalastit ole ihan heti lähdössä Sastamalasta kohti Kaukoitää. –Eivät isot ulkomaankaupat tuosta vaan lähde käyntiin. Kyllä se vie aikaa. Toivotaan, että tänä vuonna saadaan ensimmäisiä kuormia lähtemään. Meillä on siellä jo useampi kontakti, kertoo toimitusjohtaja Veijo Hukkanen . Mistä kaupungeista on otettu yhteyttä? –Shanghai, Peking ja Shenyang. Ne ovat paikkoja, joissa olen itsekin käynyt. Guangzhou on myös yksi paikka, johon lähdetään mahdollisesti tarjoamaan. –Tuollainen Shanghai vastaa yhtä eurooppalaista maata: Saksaa, Ranskaa, Italiaa. Yksi kaupunki on isompi kuin Euroopassa joku valtakunta. Siellä on valtavat markkinat kun vaan löydetään oikeat kumppanit. Pekingissä on miljardöörejä enemmän kuin missään muussa maailman kaupungissa. Millä tavoin kala kuljetetaan Kiinaan? –Konteissa laivakuljetuksina, pakasteina kuusi viikkoa tai lentokoneella Vantaalta seitsemän tuntia tuoreena. Hukkasen mukaan rahtimaksu on moninkertainen lentäen, ainakin nelinkertainen laivakuljetukseen verrattuna. Kannattaako viedä lentäen? –Arvokkaampia tuotteita voi viedä tietysti, mutta ei semmoisia, joiden hinta on halvempi kuin rahti. Savustettua, graavia, suolattua ja marinadeja voi viedä lentäen. Hukkasen mukaan pakastekuljetuksen rahtimaksu on halvempi Pekingiin kuin Ouluun. –Itään viedään Euroopasta tyhjiäkin kontteja. Rahti on yllättävän edullinen sinne päin. Kuinka kauan kala säilyy pakastekuljetuksessa? –Totta kai se säilyy vaikka vuoden 20 asteen pakkasessa, mutta kyllä me varmaan lentokuljetuksin lähdemme viemään sinne jalosteita. Kyllä siellä markkinoita on, kun vaan löytää oikeat kohdat. Ja jälleen Hukkanen puhuu Kiinan miljardööreistä. Tulevatko tuotteisiin kiinankieliset pakkaukset? –Ilman muuta ne tehdään ja pakataan sillä tavalla kuin he haluavat. Kiinankieliset etiketit tehdään tietysti. Kyllä meillä on koneet sitä varten. Miten logistiikka toimii siellä Kiinan päässä? –Siellä on pakkasvarasto ja satama, johon laivat purkavat lastinsa. Kyllä se on paikallisten tukkureiden asia hoitaa se. Mitä kilo kalaa maksaa Kiinassa Suomeen verrattuna? –Se on kiinni paikasta. Haemme premium-tuotteille premium-myymälöitä siellä tietysti. Ei nyt ihan maaseutukauppaan ajateltu tarjotakaan. Premium-tuotteita tarjotaan hotelli- ja ravintolaketjuille. Siellä kulkee paljon kansainvälistä porukkaa. Ne pystyvät ostamaan kunnon kalaa sinne. Hotelleita on siellä todella paljon joka kaupungissa: neljän-viiden tähden hotelleita. Monenlaista mahdollisuutta on näköpiirissä.