Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Nainen ratissa, älä pahastu, vaan vekslaa rauhassa

Ajan valtatiellä. Saavutan edessä ajavaa. Auto etenee hiljaa, selvästi alle sallitun nopeuden. Renkaat viistävät keskiviivaa. Ajo on epävakaata. Ratissa on takuulla nainen. Hän on kenties ikääntynyt, ajattelen. Tai kenties hän on alle keski-ikäinen ja näpyttelee älypuhelinta ajaessaan – tai sutii huulipunaa ja peilaa itseään taustapeilistä. Stereotyyppistä ajattelua, hymähdän. Pysäköintipaikka on ahdas. Autoja on vierivieressä ja valittavana on ainoastaan huonoja vaihtoehtoja – kapeita koloja ja pieneen väliin peruutettavia. Etsin pysäköintiruudun, johon voin ajaa etuperin ja josta voin parhaassa tapauksessa myös lähteä pois auton nokka edellä. Olenhan nainen. "Nainen on huono ratissa" -ajattelu on tyypillistä, mutta itse asiassa koko asialla ei ole totuuspohjaa. Kun katsotaan liikennevakuutuksesta korvattujen vahinkojen aiheuttajia Sastamalassa vuosina 2008-2017, selvästi suurin osa vahingoista on mieskuljettajien aiheuttamia. Naiset ovat ratissa alle joka kolmannessa vahinkotapauksessa. Mitä tästä pitäisi ajatella? Joutaako nainen ratissa -stereotypia roskakoriin samalla heitolla sukupuolimäärittelyjen ja hamehelmaisten liikennemerkkihahmojen kanssa? Ovatko miehet liikenteessä hanakampia ottamaan riskejä? Ehkä. Ajavatko miehet suhteessa enemmän kilometrejä tienpäällä kuin naiset? Ehkä näinkin. Nainen, älä pahastu, jos sinua autonratissa tai liikenteessä nälvitään. Ota siitä kaikki ilo irti. Jos olet nainen, voit huoletta vetäytyä auto-ongelmien kanssa stereotyyppisen avuttomuuden taakse. Autohuollossa voit olla iloisen tietämätön ajoneuvosi "pikkuvioista". On myös äärettömän helppoa selittää muille, miksi et peruuta ahtaaseen koloon tai miksi vekslaat autoa monta kertaa edestakaisin parkkiin. Siksi, koska olet nainen. Miehen kantti harvoin kestää sitä noloutta, minkä auton vekslaaminen, vääntely ja kääntely – tai jopa neuvon kysyminen – julkisella paikalla aiheuttavat.