Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Tulospalvelu

Lauri Joonalla, 22, mitalin kiilto silmissä – Tavoitteena päästä kolmen sakkiin

Sastamalasta kotoisin oleva 22-vuotias rallikuljettaja Lauri Joona starttaa alkavaan SM-kauteen mitalin kiilto silmissä. Kauden avausosakilpailussa Rovaniemellä tavoitteena on sijoitus kolmen parhaan joukossa. Rallin SM-sarja käynnistyy tällä viikolla perinteisellä Arctic Lapland Rallyllä, eli Tunturirallilla. Lauri Joonalle nyt alkava kausi on toinen SM-sarjassa. Hän kilpailee SM3-luokassa GGTurbo Ford Junior Rally Teamin ilmoittamana Ford Fiesta R2 -autolla. Nuotteja tälle kolmannen polven rallikuljettajalle lukee viime kauden tapaan Markus Määttänen . –Eka kausi SM-sarjassa oli kaiken kaikkiaan varsin opettavainen, ja saatiin paljon arvokasta kokemusta. Kauden edetessä nostettiin sijoituksia, saavutettiin paikka AKK:n Tulevaisuuden Tähti -kisan finaaliin ja päästiinpä kotikisassa jo podiumille! Harmi, että kauden viimeinen kisa päättyi keskeytykseen, kertaa Joona debyyttikauttaan. "Auto toimii hyvin" Ennen SM-kauden avausosakilpailua kuljettajakaksikko on ajanut tammikuussa testejä pariin otteeseen. –Ensimmäisellä testikerralla auto tuntui hyvältä ja pitoa löytyi uusista pyöristä jopa niin paljon, että Fiesta kellahti kyljelleen. Tiedossa oli siis pientä naputtelua, minkä jälkeen päästiin takaisin testien pariin. Toisella kerralla päästiin ajamaan parilla eri tiellä ja mittariin kertyi reilut 140 testikilometriä. Auto toimii hyvin, kertoo Joona. Jo neljäs Tunturiralli Nuoresta iästään huolimatta Lauri Joona starttaa jo neljännen kerran Tunturiralliin. Aiemmilta vuosilta saavutuksina on niin Suomi Cupin luokkavoitto kuin keskeytyskin. Viime vuonna Joona ja Määttänen sijoittuivat SM3-luokan kuudenneksi. Tavoitteena kolmen sakkiin Tänä vuonna Arctic Lapland Rallyssä kilpailee SM3-luokan paremmuudesta 11 autokuntaa. Vaikka viime kauden mitalisteja ei kisassa nähdä, pitää Lauri Joona luokan tasoa kovana. Realistisena tavoitteena on sijoittua lopputuloksissa kolmen sakkiin. –SM3-luokan taso on jo vuosia ollut tosi kova. Tänä vuonna mukana on paljon uusia nuoria kuskeja, joiden vauhti on vielä arvoitus. Näitä kavereita ei todellakaan pidä aliarvioida. –Tunturi on hieno ralli. Siellä ajaminen on ihan erilaista kuin muualla, vaikka tänä vuonna reitillä ei ole kuulemma niin paljoa lunta kuin aikaisemmin. Reitti on pitkä, mutta tykkään, kun saa ajaa. Pätkät ovat haastavia, kun pitää ajaa kovaa, mutta tarkasti, että pääsee kisan maaliin. 250 kilometriä erikoiskokeita Ralli SM-sarjan ensimmäinen osakilpailu, Arctic Lapland Rally, käynnistyy perjantaina 25. tammikuuta Rovaniemen keskustasta. Maaliin kilpailijat saapuvat lauantai-iltana. Rallissa ajetaan 10 erikoiskoetta, joille yhteismittaa kertyy noin 250 kilometriä. Reitin kokonaispituus on peräti runsaat 850 kilometriä.