Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Kun asiakas tarvitsee Sastamalassa taksin, minne kuuluu soittaa? – Näin taksikeskus vastaa

Huh, huh! Melkoinen viidakko! Kun asiakas tarvitsee taksin, kuuluuko hänen soittaa Tampereen Aluetaksiin, taksikeskukseen, suoraan taksiautoilijalle vai kenties jonnekin muualle? Sastamalassa taksin tilaamiseen ja taksin saamiseen liittyvät ongelmat ovat olleet kesän taksiuudistuksen jälkeen kestopuheenaihe. Erityisesti ongelmia tuntuu olevan Vammalan alueella. Asiakkaat ovat epätietoisia siitä, mistä mikäkin taksikyyti kuuluu tilata. –En ihmettele yhtään, vaikka asiakkaat ovat epätietoisia, kun itselläkin on välillä epäselvyyttä siitä, että mikä tilaus menee minnekin, sanoo asiakassuhdepäällikkö Marja Palovainio taksikeskuksesta. Taksin tilaamisessa käytännöt vaihtelevat jopa Sastamalan kaupungin sisällä. Näin se menee: Vammalassa niin sanottu tavallinen taksi tilataan taksikeskuksesta. Kyydin voi tilata myös suoraan taksiautoilijalta. Vammalan ulkopuolella, kuten Äetsän, Kiikoisten, Mouhijärven ja Suodenniemen alueilla, takseilla ei ole sopimusta taksinvälittäjä DDS:n kanssa, vaan näillä alueilla taksi tilataan aina suoraan taksiautoilijalta. Myös Karkussa taksi tilataan taksiautoilijalta. Etteivät puurot ja vellit mene sekaisin, niin selvennykseksi vielä: taksikeskuksesta tilataan niin sanotut tavalliset taksikyydit, jotka asiakas maksaa itse. Sastamalassa tämä koskee siis vain Vammalan alueen takseja. Muualla Sastamalassa taksi tilataan suoraan taksiautoilijalta. Entä Kela-kyydit? Entä sitten Kelan korvaamat Kela-kyydit? Ne tilataan eri paikasta kuin "tavalliset" taksit. Sastamalassa Kela-taksi tilataan Tampereen Aluetaksista. Jos asiakkaalla on oikeus Kelan korvaamaan taksimatkaan, tulee kyyti tilata alueellisesta tilausnumerosta, eli Tampereen Aluetaksista. Kela-kyydistä asiakas saa matkakorvauksen heti taksissa ja maksaa matkasta enintään 25 euron omavastuun. Jos asiakas tilaa taksin muulla tavoin, Kela ei korvaa matkaa. "Ajoittain haasteellista" Tyrvään Sanomat kertoi aiemmin, että Sastamalan keskustassa sijaitsevan Walter´s Pub Tyrwään omistaja Hannu Latvakoski odotti arkena tilaamaansa taksia koko yön. Taksi ei koskaan tullut. Jutussa kerrottiin, että Latvakoski oli tilannut taksin aluetaksista. Tosiasiassa taksi oli tilattu taksikeskuksen kautta. Miksi taksi ei koskaan tullut, asiakassuhdepäällikkö Marja Palovainio taksikeskuksesta? –Taksiuudistuksen myötä taksiautoilijat saavat itse määrätä, koska ajavat, ja tämä saattaa johtaa siihen, että on hetkiä, jolloin autoja ei ole yhtään ajossa. Se on ajoittain haasteellista. Taksiuudistuksen jälkeen taksinvälitys takkusi pahoin Sastamalassa ja monin paikoin muuallakin. Ongelmat olivat teknisiä. Palovainion mukaan ongelmat on nyt ratkaistu ja taksinvälitys toimii taas. –Toiminnassa on – Sastamalasta tulee yli tuhat puhelua kuukaudessa. Kuulostaa isolta määrältä. Onko se sitä? –Sastamalasta tulevien puheluiden määrä on tosi iso. Se kertoo varmaankin siitä, että paikkakunta on laaja, jolloin välimatkatkin ovat pitkiä, ja ihmiset tarvitsevat taksia. Sastamalassa Vammalan alueella tavallinen taksi tilataan numerosta 020038200. Äetsän, Kiikoisten, Mouhijärven, Karkun ja Suodenniemen alueilla tavallinen taksikyyti tilataan suoraan taksiautoilijalta. Kelataksi tilataan numerosta 080098811. Sosiaalihuoltolain (SHL) ja vammaispalvelulain (VPL) kyydit tilataan numerosta 035678101.