Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö

Museoiden kävijämäärät nousivat Sastamalassa viime vuonna – Miten maksetut käynnit saatiin tuplattua?

Sastamalan keskustassa sijaitsevassa kirjamuseo Pukstaavissa tilastoitiin 9103 kävijää vuonna 2018, kun vuonna 2017 kävijöitä oli 9811. Kävijämäärä siis laski sadoilla vuodentakaisesta. Maksetut käynnit kuitenkin lisääntyivät Pukstaavissa edellisvuoteen verrattuna. Vuonna 2018 oli 2173 maksettua käyntiä, kun vuonna 2017 jäätiin 1628 maksettuun käyntiin. Museonjohtaja Marja Hänninen-Tolvi kertoo, että kuvittaja Pekka Vuoren satukirjoihin perustuva näyttely on ollut suosittu. Yhä useampi museoissa vieraileva maksaa käyntinsä valtakunnallisella museokortilla. Pukstaavissa museokorttikävijöitä oli 582 vuonna 2018, mutta kuitenkin jo edellisvuonna museokortilla Pukstaavissa maksoi 530 kävijää. Kasvu ei siis ollut suurta. Aukiolopäivät lisääntyivät Sastamalan seudun museon kävijämäärä yli kaksinkertaistui viime vuonna edellisvuoteen verrattuna. Suurin syy oli aukiolopäivien lisääntyminen 90 päivästä 190 päivään. Museo muutti keväällä 2018 Tornihuvilaan, Pukstaavin naapuriin Marttilankadulle. Sastamalan seudun museossa oli 5448 kävijää vuonna 2018. Edellisvuonna kävijöitä oli 2399. Hänninen-Tolvi sanoo, että museon näyttely paikallisista puuleluverstaista on vetänyt hyvin väkeä. Viime vuoden 5488 käynnistä Sastamalan seudun museossa oli maksettuja käyntejä 1647. Kaiken kaikkiaan Suomen kirjainstituutin säätiön ylläpitämissä Pukstaavissa ja Sastamalan seudun museossa kävi vuonna 2018 yhteensä 14 551 henkilöä. Näistä ilmaiskävijöitä oli 10 731. Näissä kahdessa museossa oli maksettuja käyntejä viime vuonna 3 820, kun vuonna 2017 maksettuja käyntejä oli 1 750. Museokortista tulee korvaus Museokortin kehitysjohtaja Seppo Honkanen kertoo Taloussanomissa, että jokaisesta korttikäynnistä korvataan museon omaan kertalipun hintaan suhteutettu osuus. Museo ei saa täyttä pääsymaksua. Silti järjestelmä ei ole museolle huono. –Ansaintalogiikka menee siten, että eri myyntikanavien kautta kokoamme mahdollisimman ison potin rahaa ja palautamme sen museoille, Honkanen sanoo lehdessä.