Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Eurovaalikone Tulospalvelu

Suunnitelma Nokian moottoritien hidastamisesta ei ilahduta Sastamalassa – Kaupunginjohtaja harmissaan virallisen tiedon viipymisestä: "Eihän näitä turhaan selvitellä"

Nokian moottoritietä kaavaillaan valtatieksi, jossa nopeusrajoitus laskisi osin 70 kilometriin tunnissa. Matka-aika Sastamalasta Tampereelle pitenisi noin 2,5 minuutilla. Tämä on suunnitelma, jota Tampereen kaupunki parhaillaan selvittää. Sastamalassa ja Nokialla suunnitelmia ei katsota hyvällä. Sastamalan kaupunginjohtaja Jarkko Malmberg sanoo, että kaupunki tulee käyttämään kaikki mahdolliset vaikuttamisen keinot, jotta suunnitelmat eivät etene. –Matka-aikaa ei pidä pitkittää, Malmberg sanoo. Sastamalan kaupungin tavoitteena on ollut jo pitkän aikaa lyhentää niin sanottua henkistä etäisyyttä maakunnan pääkaupunkiin. Yksi edistysaskel on ollut valaistuksen rakentaminen valtatie 12:lle ja toinen vielä tänä keväänä käynnistyvä riista-aitojen rakentaminen kyseiselle tielle. –Kyseessä on sisääntuloväylä. Maakunnasta on päästävä Tampereelle ja Tampereelta maakuntaan, hän sanoo. Hän on erityisen harmissaan tavasta, jolla selvitystyö tuli hänen tietoonsa. –Virallista tietoa meillä ei ole tästä ollut. Pari viikkoa sitten kuulin asiasta ja olin heti yhteydessä Tampereelle ja ely-keskukseen, Malmberg sanoo. Tampereen kaupungin apulaispormestari Aleksi Jäntti (kok.) korostaa, että Nokian moottoritietä koskevissa suunnitelmissa on kyse vasta selvityksestä, jonka ehdotukset eivät välttämättä toteudu koskaan tai jos toteutuvat, vasta vuosikymmenten kuluttua. Hän ei ole huolissaan siitä, hidastuisiko matkanteko Nokian ja Sastamalan suunnasta Tampereelle. –Vie saman ajan, ajaako Nokian ja Tampereen välisen osuuden vähän hitaammin vai seisooko Vaitinaron ruuhkaisessa liittymässä Paasikiventien risteyksessä. Malmberg on tietoinen, että kyseessä on vasta taustaselvitys. Tästä huolimatta kaupungin pitää olla asiassa valppaana. –Eihän asioita turhaan selvitellä, Malmberg sanoo. Nokian kaupunginjohtaja Eero Väätäinen suhtautuu hänkin varauksellisesti moottoritietä koskeviin aikeisiin. Hän muistuttaa, että valtatie 12 on osa laajempaa liikenneverkkoa ja sillä on seudullista merkitystä. Myös sastamalalaisen kansanedustajan Arto Satosen (kok.) mielestä Nokian moottoritie täytyy säilyttää nelikaistaisena moottoritienä. –On Nokialle ja Sastamalalle ihan olennainen merkitys sillä, jos tielle tehtävät muutokset pidentävät matka-aikaa. Liikennemäärät tiellä eivät ole laskemaan päin, päinvastoin. Tampere kasvaa ja työmatkaliikenne Tampereelle kasvaa. Sisääntulotiet ovat jo nyt ruuhkaisia. Selvitystä tekee Tampereen kaupungille konsulttiyhtiö Sitowise. Selvitys valmistuu lähiviikkoina. Sen mukaan Nokian moottoritie ei enää olisi moottoritie, vaan valtatie, jonka nopeusrajoitus laskettaisiin Villilän ja Pispalan välisellä osuudella 70 kilometriin tunnissa ja Nokian päässä 80 kilometriin tunnissa. Tesoman, Villilän ja Haapalinnan kohdalle tehtäisiin liikennevaloliittymät. Nokian moottoritiestä tehtiin aiempi selvitys jo kaksi vuotta sitten. Tekijänä oli Sito oy, joka nyt on osa uutta selvitystä tekevää Sitowisea. Uutta selvitystä tekevän Sitowisen liikennesuunnittelun ryhmäpäällikkö Tero Rahkonen sanoo, että kaavailtavat muutokset pidentäisivät ajoaikaa noin 2–2,5 minuuttia vuoden 2040 tilanteessa. –Jos moottoritien standardia muutetaan, liittymiä lisätään ja nopeusrajoituksia lasketaan, se ohjaa liikennettä muille reiteille ja muihin liikennemuotoihin. Toisaalta taas jos moottoritien varteen rakennetaan lisää, se tuo uutta liikennettä. Tampereen kaupunki on tilannut Sitowise Oy:ltä 30 600 eurolla selvityksen otsikolla "Nokian moottoritien muutoksen mahdollistaman maankäyttöpotentiaalin selvitys". Selvitys valmistuu lähiviikkoina. Se tehdään, koska Väylävirasto tekee selvitystä kehäteiden sisäisistä maanteistä ja haluaa tietää, mitä suunnitelmia Tampereen kaupungilla on muun muassa Nokian moottoritien varren maankäytölle. Selvitys liittyy myös käynnissä olevaan Tampereen kantakaupungin yleiskaavatyöhön. Sen yhtenä tehtävänä on tunnistaa Tampereen kaupunkirakenteesta suuntia, joihin Tampere voi kasvaa.