Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Eurovaalikone

Onko luotto kirjepostin kulkuun tallella?

Tyrvään Sanomat kertoi viime viikolla Pehulassa asuvan Ari Räsäsen postissa kadonneesta vanhasta keräilyrahasta ja pyysi samalla lukijoiden kokemuksia postilähetyksistä. Palautetulva oli suuri. Lukijoiden lähetyksiä oli kadonnut tai viipynyt matkalla kohtalokkaankin kauan. Näissä tapauksissa on helppoa osoittaa syyttävällä sormella Suomen postilaitosta. Posti puolestaan muistaa näissä tapauksissa muistuttaa, että vika lähetysten kankeaan kulkuun voi olla muuallakin. Nykyisin postia jakavat myös muut jakeluyhtiöt kuin Posti ja ne voi tunnistaa jakeluyhtiön merkinnästä. Välttämättä vika ei ole edes jakeluyhtiössä, jos perinteiset kirjeet ja postilähetykset eivät tavoita kohdettaan. Voi olla, että lähetyksen osoite on kirjoitettu väärin tai epäselvästi, että lähetyksen saaja ei ole huolehtinut osoitteenmuutoksesta tai että lähetys on päätynyt matkalla vieraisiin käsiin. Nykyisin yhä todennäköisempää on, että osa laskuista jää saamatta epähuomiossa, jos laskuttaja lähettää ne sähköpostiin. Vaikka tämä vihreää ajattelua edustaakin, ja on siksi kannatettavaa, ei laskun huomaaminen roska- ja mainossähköpostiviestien sekamelskasta ole helppoa. Laskut voivat aidosti jäädä saajaltaan huomaamatta. Sähköisen postiliikenteen lisääntyessäkin perinteistä postia edelleen jaetaan ja palvelua tarvitaan. Tällöin ehdottomasti tärkeää on se, että lähetyksen perille menoon voi luottaa.