Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Sastamalan ja Nokian kokoomusvaikuttajat: "Nokian moottoritien liikenne ei tule vähenemään, Sastamalan ja Nokian saavutettavuus turvattava"

MIELIPIDE Tampereen kaupunki on selvittänyt Nokian moottoritien statuksesta luopumista välillä Pitkäniemi- Vaitinaro. Tämä merkitsisi nopeuden pudottamista nykyisestä 100 kilometrissä tunnista jopa 70 kilometriin tunnissa. Tielle tulisi myös uusia valoristeyksiä, koska tien varteen kohdistuisi merkittävää asuinrakentamista. Suunnitelman toteutuminen on vuosien päässä, mutta siihen on reagoitava jo nyt. Nokian ja Sastamalan saavutettavuus on turvattava. Nykyisin Nokian moottoritiellä liikenne sujuu hyvin. Moottoritie toimii Nokialta ja Sastamalasta nopeana yhteytenä Tampereelle. Päivittäinen liikennemäärä on nyt 20900, josta kaksi kolmasosaa on paikalliseksi laskettavaa eli siis käytännössä Nokian ja Tampereen välistä liikennettä. Sastamalasta puolestaan on Nokian moottoritien kautta Tampereelle huomattavaa työssäkäyntiliikennettä. Sastamalasta käy päivittäin Tampereella töissä 1000 henkeä ja Tampereelta Sastamalaan pendelöi 400 henkeä. Liikennemäärien Nokian moottoritiellä ennustetaan vielä nousevan lähes kolmanneksella, kun Tampereen seudulla vireillä olevat tieverkon laajentumishankkeet lähivuosina toteutuvat ja Tampereen kasvu jatkuu. Nykyisen moottoritien välityskyky kestää ennustetun liikennemäärien kasvun, kun liikenne Pispalan liittymässä ja Vaitinaron risteyksessä saadaan toimimaan. Valtatiesuunnitelmassa uskotaan joukkoliikenteen kehittämisen ja liikenteen siirtymisen kehätielle pudottavan huomattavasti Nokian moottoritien liikennemääriä. Tähän on vaikea uskoa. Vähintäänkin se edellyttäisi kehätien muuttamista kuusikaistaiseksi, mikä on kallis investointi. Sastamalan, Nokian ja Tampereen välistä liikennettä palvelee myös rautatie, mutta sitä ei voi liikennemääriltään verrata esimerkiksi ratikkaan. Ei siis ole esitettävissä uskottavaa skenaariota siitä, että liikenne Nokian moottoritiellä tulisi vähenemään. Ainakin lähivuosina suunta tulee olemaan päinvastainen. Ratkaisua onkin haettava siltä pohjalta, että Nokian moottoritie säilytetään nykyisellään. Maltillista täydennysrakentamista on mahdollista toteuttaa Tesoman ramppia uudistamalla, jolloin voidaan rakentamiseen osoittaa myös rannan puoleisia alueita. Myös Tampereen etu on, että asiointi - ja työssäkäyntiliikenne toimii Tampereen, Nokian ja Sastamalan välillä. Arto Satonen, kansanedustaja (kok), Sastamala Jari Haapaniemi, kaupunginhallituksen puheenjohtaja (kok), Nokia Lue myös: Nokian moottoritietä kaavaillaan valtatieksi, jossa nopeusrajoitus laskisi osin 70 kilometriin tunnissa – Matka-aika Sastamalasta Tampereelle pitenisi Lue myös: Suunnitelma Nokian moottoritien hidastamisesta ei ilahduta Sastamalassa – Kaupunginjohtaja harmissaan virallisen tiedon viipymisestä: "Eihän näitä turhaan selvitellä"