Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Vaalikone

Mitkä ovat Sastamalan ruokakauppojen myydyimmät tuotteet? – Tyrvis teki kaupoille kyselyn ja löysi monta yllätystä

Kun suomalainen menee ruokakauppaan, maitohylly on usealla se pääkohde. Sieltä haetaan kassiin eniten kannettavaa. Sastamalassa kevytmaito on myydyin maito Citymarketissa, K-Supermarket Torikeskuksessa ja Häijään Säästömarketissa. S-marketissa myydyin on rasvaton maito. Sekä Citymarketin kauppias Outi Vesanen että K-Supermarket Torikeskuksen kauppias Katri Heinisuo ovat huomanneet entistä useamman asiakkaan vaihtaneen rasvaisempaan maitoon. – Punaisen maidon käyttäjiä on nuoremmassa väestössä tosi paljon, koska ei haluta juoda paljon käsiteltyä maitoa. Monet lapsiperheet käyttävät punaista maitoa ihan arkimaitona, Vesanen sanoo. – Kevytmaitoa myydään meillä kaksi kertaa enemmän kuin rasvatonta. Rasvattomien tuotteiden suosio on vähentynyt, Heinisuo toteaa. Häijään Säästömarketin myymäläpäällikkö Maarit Kangasniemi kertoo, että heillä Satamaidon kevytmaito on myydyin, vaikka se ei ole halvin maito. – Ihmiset mieltävät sen samaksi kuin Valion maidon. Leipäosastoilla suosikit jakaantuvat kaupoittain. Citymarketissa myydyin leipä on jo vuosien ajan ollut Vaasan Ruispalat. – Myös Pyymäen leipiä menee tosi paljon, Outi Vesanen sanoo. Torikeskuksessa Vaasan Ruispalat jää kakkoseksi, sillä myydyin on ruisleipä Fazerin Puikula. Säästömarketissa myydyimmät leivät viime vuonna olivat Porin Leivän Porin poika ja Pyymäen Leipomon Karkun limppu. – Karkun limppu oli minulle yllätys. Esille asettelu ja parhaimmat myyntipaikat sekä tarjoustuotteet vaikuttavat paljon vuoden menekkiin. Haluamme parhaalle paikalle nostaa esimerkiksi Porin pojan. Se puhuttelee, on lähellä tuotettua, Maarit Kangasniemi sanoo. Kangasniemi muistuttaa, että Säästömarket on kovin pieni asiakas leipomoyhtiö Vaasan Oy:lle. Siksi esimerkiksi Ruispalat eivät ole näyttävästi esillä. Lihahyllyillä sastamalalaisen katse etsii usein jauhelihaa. S-market Sastamalan marketpäällikkö Johanna Saarinen sanoo, että perinteinen jauheliha on myydyin. Myös kanansuikaleet tekevät kauppansa. Myös Torikeskuksessa jauheliha on suosituinta. – Se vähärasvaisempi on ykkönen. Kanakin siinä hyvin tulee, kun sitä on niin monessa muodossa. Kanansuikaleet eivät yksin pääse samaan, mutta minuuttipihvejäkin myydään rutkasti. Kanan myynti on lisääntynyt ja jauhelihan kanssa ne ovat aika samanvertaiset. Citymarketissa broileria myydään enemmän kuin muita lihatuotteita yhteensä, Outi Vesanen sanoo. Julkisuudessa on kerrottu nautojen korkeista kasvihuonepäästöistä. Onko se näkynyt naudanlihan myynnissä? – Kyllä se ehdottomasti näkyy, mutta jauhelihaa menee aina, koska se on helppo raaka-aine. Sen kulutus ei ole vähentynyt ainakaan meillä. Ennen myytiin paljon lapaa, selkää ja paistia, mutta nuorempi sukupolvi ei osaa valmistaa niitä. Ennen hauduteltiin pitkään. Elämä on niin kiireistä nykyään, ettei tehdä pitkän kaavan mukaan, Vesanen toteaa. Häijään Säästömarketissa myydyin liha on sikanautajauheliha. – Arkiruokana se on hyvä ja nousee kärkeen koko vuoden tasolla. Kananpojan filesuikale on kovana kakkosena. Arkiruoka puree, Maarit Kangasniemi sanoo. Makkaroista suosituimmaksi nostettiin lähes joka kaupassa Kivikylän Huiluntuhti. – Se on ihan eri lukemalla kuin muut. Myös Kivikylän Löylylenkkiä menee hyvin. Se on jopa suositumpi kuin HK:n Sininen, sanoo K-Supermarket Torikeskuksen kauppias Katri Heinisuo. Kysyimme tietoja myydyimmistä elintarvikkeista Sastamalan Citymarketista, K-Supermarket Torikeskuksesta, S-market Sastamalasta, Häijään Säästömarketista ja Lidlistä. Ainoastaan Lidl ei suostunut kertomaan Sastamalan myymälän tietoja kilpailusyihin vedoten. Vuonna 2017 suomalainen kulutti vuodessa keskimäärin 160 kiloa nestemäisiä maitotuotteita, 81 kiloa lihaa, 80 kiloa viljaa, 75 kiloa olutta, 65 kiloa hedelmiä ja 64 kiloa vihanneksia. Suomalaisen sokerin kulutus oli keskimäärin 30 kiloa, juuston 26 kiloa, kalan 15 kiloa ja kananmunien 12 kiloa. Maidon kulutus väheni, lihan sekä hedelmien kulutus pysyi ennallaan vuosina 2016-2017. ”Monet lapsiperheet käyttävät punaista maitoa ihan arkimaitona.” Outi Vesanen Sastamalan Citymarketin kauppias Citymarketissa ja K-Supermarket Torikeskuksessa viime vuoden myydyin olut oli virolainen Saku. S-marketissa myydyin olut oli Koff ja Häijään Säästömarketissa myytiin eniten virolaista A. Le Coqia. Jokaisessa kaupassa myydyimmät oluet olivat litrahinnaltaan halvimpia 24 tölkin pakkauksia. – Panimo määrää hinnan. Nyt meillä halvin on Hartwallin Legenda. Karhu on myös aina kärkipäässä ja pitää pintansa, kertoo K-Supermarket Torikeskuksen kauppias Katri Heinisuo . Citymarketin kauppias Outi Vesanen puhuu radikaalista muutoksesta. – Pienpanimotuotteista ollaan entistä kiinnostuneempia. Suurin kasvu oli kuitenkin 5,5-prosenttisen lonkeron myynnissä. Valmisruuista suosituimmat ovat S-marketissa maksalaatikko, pitsa, Saarioisten laatikot ja pinaattilätyt, kertoo marketpäällikkö Johanna Saarinen . Häijään Säästömarketista ostetaan paljon lihapullia. – Kivikylän Palvarin lihapyörykät nousi yllättäen ykköseksi. Se on usein tarjoustuote ja takuuvarma. Menee kesällä ja talvella ja juhlista uutenavuotena, sanoo myymäläpäällikkö Maarit Kangasniemi . Torikeskuksessa ykkönen on Saarioisten maksalaatikko. – Mikrokeitot, esimerkiksi kirjolohikeitto ja lihakeitto, ovat myös suosittuja. Vaikuttaako keittojen suosioon Torikeskuksen tavallista vanhempi asiakaskunta? – Voi olla. Toisaalta meillä käy paljon lounashakijoita. Lihapyöryköitä menee ja tuhansia valmiiksi pakattuja tuoresalaattipakkauksia vuodessa, Heinisuo kertoo. Citymarketin kauppias Outi Vesanen kertoo, että ruuan valmistamisen helppous on entistä korostuneempaa. – Ostetaan laittovalmiita. Puolivalmisteet tai valmisruuat ovat tosi paljon nousseet ja siellä erityisesti vegepohjaisten myynti on kasvanut merkittävästi, vaikka volyymiltaan se on vielä pieni ryhmä. Nuoret varsinkin ovat tosi tietoisia ja miettivät eettisiä valintoja. Nuoressa polvessa korostuu se, että ostetaan laatua. Kaikista kaupoista kerrottiin, että myös paikallisuus korostuu ihmisten ruokavalinnoissa. Juustoista myydyin oli jokaisessa kaupassa Valion Oltermanni ja nimenomaan se rasvaisempi. Sastamalan Citymarketin kauppias Outi Vesanen ei allekirjoita stereotypiaa, että maaseutupaikkakunnalla kaupaksi kävisivät pelkästään ne perinteiset ruuat. Sen hän huomasi kokeillessaan tuoretta mustekalaa palvelutiskissä. –Itse ajattelin, että vitsi, nuo eivät mene ikinä, mutta se toimii tosi hyvin. Täällä nimittäin asuu paljon Thaimaasta tulleita, joille se on arkiruokaa. Sama ilmiö näkyi, kun tiskissä kokeiltiin kokonaisten särkien myymistä. –Niitä meni ihan hirveästi. Venäjältä tulleille se on tuttu raaka-aine. Sellaisia asioita nousee esille, mitä ei ihan heti ajattelisi. Täällä maaseudulla ei tehdä pelkästään possunkyljyksiä. Eräs kasvanut ilmiö ruokakaupassa on gluteenittomien tuotteiden suosio, toteaa Häijään Säästömarketin myymäläpäällikkö Maarit Kangasniemi . Saman on huomannut Citymarketin Vesanen. –Se kasvaa huikeaa vauhtia. vaikka ei ole keliakiaa, niin monet korvaavat gluteenittomilla tuotteilla ruokavaliota. Kesäasukkaiden suuri määrä rytmittää ruokakauppaa Häijään Säästömarketissa. –Huomaa, että kun lähdetään mökille, niin ostetaan muuta kuin siellä Helsingissä. He arvostavat paikallisuutta vielä enemmän kuin paikalliset, Kangasniemi kertoo. Hän mainitsee Pirasen luomutilan ja Takalan myllyn tuotteet. –Mökkiläiset tulevat tervehtimään meitä keväällä ja syksyllä sanotaan heipat. Banaani on ylivoimainen Torikeskuksessa. S-marketissa banaani on myös ykkönen. Citymarketissa sekä Häijään Säästömarketissa banaani ja appelsiini ovat myydyimmät hedelmät. –Myös eksoottiset hedelmät ovat kasvattaneet suosiotaan. Esimerkiksi persimonia menee tosi paljon, sanoo Citymarketin kauppias Outi Vesanen . Margariineista Citymarketin suosituin on Valion Oivariini. Häijään Säästömarketissa Satamaidon meijerivoi on ehkä hiukan ylllättäen myydympi kuin mitkään margariinit. –Aika paljon täällä päin leivotaan. Moni käyttää edelleen voita, eikä ole mennyt näihin kevyisiin pursotettaviin, sanoo myymäläpäällikkö Maarit Kangasniemi . Leivän päälle ostettavista leikkeleistä vähärasvainen kinkku on suosittu. –Meillä kalkkuna ja kinkku menevät käsi kädessä. Myös perinteisempää maksamakkaraa menee ja lauantaimakkaraa myös, kertoo K-Supermarket Torikeskuksen kauppias Katri Heinisuo . S-market Sastamalan marketpäällkkö Johanna Saarinen kertoo, että ohut palvikinkku on myydyin. –Hittituotteita on kyllä useita. –Nyt menee kinkkua, mutta lauantaimakkaroista ja pötköistä on siirrytty pois. Kalkkunabuumi oli jo kymmenen vuotta sitten, kun haettiin kevyttä vaihtoehtoa, sanoo Citymarketin Vesanen. Kahvirintamalla ei liene yllätys, että Pauligin Juhla Mokka nousi suosituimmaksi.